KudoZ home » German to Swedish » Mechanics / Mech Engineering

Wangentreppe

Swedish translation: trappa med vangstycke


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Wangentreppe
Swedish translation:trappa med vangstycke
Entered by: Mats Wiman

12:49 Mar 10, 2004
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Mechanics / Mech Engineering
German term or phrase: Wangentreppe
Typ av trappa
Mats Wiman
Sweden
trappa med vangstycke
Explanation:
enligt SIS 813210
Selected response from:

asptech
Grading comment
Tack alla och speciellt Andreas för fina referenser.
Jag väljer dock "trappa med vagnstycke" hellre än "med vang", som är vagare.
För oss pedanter: 'trappa' inte 'Trappa'
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2Trappa med vangAndreas Åkerlund
5trappa med vangstyckeasptech
4försök till hjälp på vägen
Erik Hansson
4Trappa med vangAndreas Åkerlund


  

Answers


10 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
Trappa med vang


Explanation:
"Wange" heter "vang" på svenska enligt eurodic och är den snedställda bräda som trappstegen fästs i. Se länkarna nedan.


    Reference: http://www.treppen-web.de/Treppentechnik.htm
    Reference: http://www.sscskelleftea.se/trappor/guide.asp
Andreas Åkerlund
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Holger Gremminger
10 mins

agree  Reino Havbrandt: vangstycke kallas trappans sidobit
2 hrs

8 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
försök till hjälp på vägen


Explanation:
Kan inte på rak arm ge dig det svenska ordet, men kolla länken nedan.
En "Wange" är själva sidodelen av trappan som alltså löper diagonalt uppåt, och i vilken trappstegen har fästs. Vissa trappor har dubbla "Wangen", dvs. till höger och vänster, andra endast på väggsidan. I sådana fall hålls trappstegen kvar inbördes.

--------------------------------------------------
Note added at 10 mins (2004-03-10 13:00:39 GMT)
--------------------------------------------------

Direkt ett ord för Wangentreppe finns inte, men kolla följande:

http://www.trappfabriken.se/trappor.asp?ProductID=2

Det talas om vang, vilket nog är denna Wange.


    Reference: http://www.treppenzentrum.de/html/bildergalerie.html
Erik Hansson
Germany
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 308

15 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Trappa med vang


Explanation:
"Wange" heter "vang" på svenska enligt eurodic och är den snedställda bräda som trappstegen fästs i. Se länkarna nedan.


    Reference: http://www.treppen-web.de/Treppentechnik.htm
    Reference: http://www.sscskelleftea.se/trappor/guide.asp
Andreas Åkerlund
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish

17 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
trappa med vangstycke


Explanation:
enligt SIS 813210

asptech
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 117
Grading comment
Tack alla och speciellt Andreas för fina referenser.
Jag väljer dock "trappa med vagnstycke" hellre än "med vang", som är vagare.
För oss pedanter: 'trappa' inte 'Trappa'