KudoZ home » German to Swedish » Mechanics / Mech Engineering

Mening med "gebändert / mit Folie umwickeln"

Swedish translation: fastsurrat med band


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:gebändert
Swedish translation:fastsurrat med band
Entered by: Andreas Miehling

11:28 Aug 5, 2004
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Mechanics / Mech Engineering / Transport
German term or phrase: Mening med "gebändert / mit Folie umwickeln"
*Teile auf Europalette gebändert, mit Folie umwickeln.*

Har ni kanske någon idé? Det gäller förpackning vid transport.
Andreas Miehling
Sweden
fastsurrat med band / omlindat med folie
Explanation:
Jag kan tänka mig att "gebändert" innebär att delarna har surrats samman med plastband (liknar dem som finns runt kartonger från postorderfirmor). Ofta läggs ändarna ovanpå varandra och svetsas därefter samman.

--------------------------------------------------
Note added at 6 mins (2004-08-05 11:34:23 GMT)
--------------------------------------------------

Det ska tilläggas att dessa band är platta vilket gynnar sammansvetsningen.

--------------------------------------------------
Note added at 42 mins (2004-08-05 12:10:38 GMT)
--------------------------------------------------

Men kan den tyska meningen vara rätt:

gebändert = particip -> har surrats med band
umwickeln = infinitiv -> uppmaning av linda in
Selected response from:

Erik Hansson
Germany
Grading comment
Tar det här för att jag gillade "fastsurrat". Men tack till er båda!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1fastsurrat med band / omlindat med folie
Erik Hansson
4 +1surrade / omlindade med folie
Holger Gremminger


  

Answers


5 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
gebändert / mit Folie umwickeln
surrade / omlindade med folie


Explanation:
fastsurrade? fastgjorda?

Holger Gremminger
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 24

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mats Wiman
21 mins

5 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
Mening med
fastsurrat med band / omlindat med folie


Explanation:
Jag kan tänka mig att "gebändert" innebär att delarna har surrats samman med plastband (liknar dem som finns runt kartonger från postorderfirmor). Ofta läggs ändarna ovanpå varandra och svetsas därefter samman.

--------------------------------------------------
Note added at 6 mins (2004-08-05 11:34:23 GMT)
--------------------------------------------------

Det ska tilläggas att dessa band är platta vilket gynnar sammansvetsningen.

--------------------------------------------------
Note added at 42 mins (2004-08-05 12:10:38 GMT)
--------------------------------------------------

Men kan den tyska meningen vara rätt:

gebändert = particip -> har surrats med band
umwickeln = infinitiv -> uppmaning av linda in

Erik Hansson
Germany
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 308
Grading comment
Tar det här för att jag gillade "fastsurrat". Men tack till er båda!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mats Wiman: men '-ade'
22 mins
  -> Tack!