KudoZ home » German to Swedish » Media / Multimedia

Raumklang

Swedish translation: rymdklang, rumsklang, rumsljud, stereo


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Raumklang
Swedish translation:rymdklang, rumsklang, rumsljud, stereo
Entered by: Staffan Wiman

07:38 Jun 28, 2004
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Media / Multimedia
German term or phrase: Raumklang
Engelska: Surround level
Finska: Stereoääni
DA/No : Romklang, Rumklang
Staffan Wiman
Sweden
rymdklang
Explanation:
Raumklang heißt ganz einfach ausgedrückt, mehr als zwei Lautsprecher zu haben: Der Sound kommt aus allen Ecken. Je mehr Lautsprecher um den Hörer rumstehen, desto mehr hockt er mittendrin im Klanggeschehen.
Selected response from:

Sven Petersson
Sweden
Grading comment
Tack för hjälpen!
Jag har fått uppfattningen att rymdklang/rumsklang är "mer" än stereo.
Jag tycker att det är bättre att det låter översatt än att det inte är svenska alls.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2rumsklang/rumsljud
Mario Marcolin
5rymdklang
Sven Petersson
5stereonasholm
4Dolby Surround
LindaMcM


  

Answers


11 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
rymdklang


Explanation:
Raumklang heißt ganz einfach ausgedrückt, mehr als zwei Lautsprecher zu haben: Der Sound kommt aus allen Ecken. Je mehr Lautsprecher um den Hörer rumstehen, desto mehr hockt er mittendrin im Klanggeschehen.


    Reference: http://www.sanyonordic.se/artiklar/Avdelningslista.asp?ID=36...
Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 24
Grading comment
Tack för hjälpen!
Jag har fått uppfattningen att rymdklang/rumsklang är "mer" än stereo.
Jag tycker att det är bättre att det låter översatt än att det inte är svenska alls.

8 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Dolby Surround


Explanation:
Varför inte överta "Dolby Surround"...?
"Runtomljud" och "rymdklang" låter så "översatt"... :-)

Här diskuteras just det ordet (även om de beslutar att kalla det hela "hysterio"...)


    Reference: http://www.ev.se/surround/surround.htm
LindaMcM
Native speaker of: Native in GermanGerman, Native in SwedishSwedish

1 day34 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
rumsklang/rumsljud


Explanation:
kan väl fungera?....
"För mig räcker det om surroundmixen återger lokalen och dess egenskaper (rumsklang och eventuell publik);
http://www.minhembio.com/artikel.asp?aid=71

rumsklang:
"fyra satellithögtalare som placeras så att man
får ett quadrofoniskt *rumsljud*, en monohögtalare som placeras centralt vid filmduken eller TV:n samt en subwoofer som rela-
tivt fritt placerad skall återge djupbasfrekvenserna..."
http://www.musikermagasinet.com/bilder/pdf/MM_11_02_Mackie.p...



Mario Marcolin
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 8

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Renassans LS
1 hr
  -> Tack Jonas :)

agree  Jenny Svensson: Jenny Svensson
1618 days

2 days1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5
stereo


Explanation:
eller stereoljud, brukar det kallas, helt enkelt.

nasholm