KudoZ home » German to Swedish » Medical: Dentistry

crestal

Swedish translation: crista


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:crestal
Swedish translation:crista
Entered by: Lena Samuelsson

09:37 Sep 14, 2007
German to Swedish translations [PRO]
Medical - Medical: Dentistry / Implantat
German term or phrase: crestal
Kontext:
"(...) ein einschraubbares enossales Dentalimplantat (...), welches die Nachteile des Standes der Technik beseitigt und dessen Durchmesser von apical nach crestal nicht proportional zunimmt (...)"

"(...), dass
-der Oberteil zylindrisch ausgebildet ist und coronal zum Gewinde einen polierten Halsabschnitt aufweist,
-eine Rillenanordnung im crestalen Durchtritt zur Verhinderung von Knocheneinbrüchen aufweist, (...)"

Jag hittar varken "crestal" eller "krestal" på svenska, vare sig på nätet eller i mitt medicinska lexikon.

Vad kan detta heta på svenska?
Lena Samuelsson
Sweden
crista
Explanation:
Default to Latin.

--------------------------------------------------
Note added at 20 hrs (2007-09-15 05:56:33 GMT)
--------------------------------------------------

"... från apex till crista ...."
Selected response from:

Sven Petersson
Sweden
Grading comment
Tack Sven, och Lennart också för förslag!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4crista
Sven Petersson
2se nedan
Lennart Helgesson


  

Answers


25 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
se nedan


Explanation:
antar att man avser övre delen av implantatkroppen i motsats till den apikala (apex = rot)

Lennart Helgesson
Sweden
Native speaker of: Swedish

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
crista


Explanation:
Default to Latin.

--------------------------------------------------
Note added at 20 hrs (2007-09-15 05:56:33 GMT)
--------------------------------------------------

"... från apex till crista ...."

Sven Petersson
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 8
Grading comment
Tack Sven, och Lennart också för förslag!
Notes to answerer
Asker: Vet inte hur jag skall få ihop det med din substantivering: "...från den apikala delen till crista (????). Jag hittar inget sådant på nätet. Endast motsättningen "apikalt och basalt", vilket ju vore logiskt.