KudoZ home » German to Swedish » Medical: Instruments

Schaltungslayout

Swedish translation: mönsterkortlayout, kretskortlayout, kretslayout


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Schaltungslayout
Swedish translation:mönsterkortlayout, kretskortlayout, kretslayout
Entered by: Staffan Wiman

06:33 May 17, 2005
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Medical: Instruments / Plastprodukter ?
German term or phrase: Schaltungslayout
Auch
Daten aus Schaltungslayouts (OrCAD) können von microTEC für die Herstellung
von Mikrosystemen direkt eingebunden werden...
Även
data från växlingslayouter (OrCaD) kan direkt integreras av microTEC för tillverkning
av mikrosystem...
Staffan Wiman
Sweden
mönsterkortlayout
Explanation:
:o)

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr 43 mins (2005-05-17 08:16:51 GMT)
--------------------------------------------------

Kommentar om ordval:
Fackfolk kallar det \"mönsterkort-\", medelsvenson kallar det \"kretskort-\". Vilket man väljer beror på vilken målgrupp man skriver för.
Selected response from:

Sven Petersson
Sweden
Grading comment
Tack för hjälpen!
Jag anger alla orden i ordlistan och låter ev. ordlistebrukare gå till frågan för att få skillnaderna utredda.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1mönsterkortlayout
Sven Petersson
4kretslayout
Antje Harder


  

Answers


7 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
kretslayout


Explanation:
Se t.ex. http://www.jetronic.se/Kretskortsetsning.htm

OdCAD används för att designa kretskort:
http://www.orcad.com/orcadlayout.aspx

Antje Harder
Sweden
Works in field
Native speaker of: German
PRO pts in category: 11

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mårten Sandberg: ja , orcad används för kretskortslayout snarare än bara mönsterkorts-.//I alla händelser bör ordet "kretskortsetsning" undvikas då det är mönsterkorten som etsas.
1 hr

disagree  Sven Petersson: Se meningsutbyte mellan Mårten och mig under mitt svar.
1 hr

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
mönsterkortlayout


Explanation:
:o)

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr 43 mins (2005-05-17 08:16:51 GMT)
--------------------------------------------------

Kommentar om ordval:
Fackfolk kallar det \"mönsterkort-\", medelsvenson kallar det \"kretskort-\". Vilket man väljer beror på vilken målgrupp man skriver för.


    Reference: http://www.combitron.se/L,6,7.html
    Reference: http://www.tfe.umu.se/Utbildning/Elektronik/tfea14.html
Sven Petersson
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 43
Grading comment
Tack för hjälpen!
Jag anger alla orden i ordlistan och låter ev. ordlistebrukare gå till frågan för att få skillnaderna utredda.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Mårten Sandberg: http://www.tfe.umu.se/courses/dator/PEK/v49_2004/index.html stödjer snarare Antjes förslag
18 mins
  -> Nä, "kretslayout" kan misstolkas (kan vara både konkret och abstrakt). För tydlighet bör man skriva "mönsterkortlayout" eller "kretskortlayout" (ditt eget förslag).

agree  Erik Hansson: Håller med dig, Sven! Ev. smaksak om man säger mönsterkortS-/kretskortSlayout
1 day1 hr
  -> Thank you very much!