KudoZ home » German to Swedish » Medical (general)

Jet-Lavage

Swedish translation: jetströmsrengöring


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Jet-Lavage
Swedish translation:jetströmsrengöring
Entered by: Anna Hermerén

09:30 Jul 25, 2005
German to Swedish translations [PRO]
Medical - Medical (general) / Chirurgy
German term or phrase: Jet-Lavage
Jag översätter en tysk fackartikel som handlar om hur operationspersonal kan skydda sig mot HCV, HBV och HIV.

När jag söker på Google efter "Jet-lavage" får jag en hel del träffar både på engelsk- och tyskspråkiga sidor. Bl.a. hittar jag följande definition(http://www.accessdata.fda.gov/scripts/cdrh/cfdocs/search/sea...

"A jet lavage is a device used to clean a wound by a pulsatile jet of sterile fluid. The device consists of the pulsing head, tubing to connect to a container of sterile fluid, and a means of propelling the fluid through the tubing, such as an electric roller pump."

Vad skulle detta heta på svenska?

Kontexten i mitt original:
"Auch perioperative Maßnahmen wie die Jet-Lavage bei infizierten oder verschmutzten Wunden wird unterbleiben müssen mit dem evtl. erhöhten Risiko eines posttraumatischen Infektes, da eine erhebliche Anzahl von Aerosolen im OP verteilt wird und damit der Schleimhautkontakt gegeben ist."
Anna Hermerén
Sweden
jetströmsrengöring
Explanation:
jetströmsrengöring:
en vattenslang kopplad till ett syrgasuttag ger en stråle med små, små
vattendroppar.
Selected response from:

Lennart Helgesson
Sweden
Grading comment
Perfekt - hemkräftan bekräftar att det var precis det jag var ute efter. Tack för hjälpen!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4jetströmsrengöring
Lennart Helgesson
2HögtryckstvättStaffan Wiman


  

Answers


43 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
Högtryckstvätt


Explanation:
Ren gissning. Men det liknar ju det som folk håller på med med sina bilar och dylikt.
Först tänkte jag spruttvätt, men det skulle ju i sammanhanget kunna betyda tvätt av sprutor.
Okvalificerade gissningar, inget annat.

Staffan Wiman
Sweden
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 16
Grading comment
Se det andra förslaget. Tack för hjälpen i alla fall!
The asker has declined this answer
Comment: Se det andra förslaget. Tack för hjälpen i alla fall!

4 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
jetströmsrengöring


Explanation:
jetströmsrengöring:
en vattenslang kopplad till ett syrgasuttag ger en stråle med små, små
vattendroppar.


    Reference: http://www.kks.se/upload/publikationsfiler/morgond
Lennart Helgesson
Sweden
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 39
Grading comment
Perfekt - hemkräftan bekräftar att det var precis det jag var ute efter. Tack för hjälpen!