KudoZ home » German to Swedish » Medical (general)

derzeitig entwickelt

Swedish translation: vid denna tid/ i detta läge drabbas av


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:derzeitig entwickelt
Swedish translation:vid denna tid/ i detta läge drabbas av
Entered by: Mats Wiman

15:32 Jan 20, 2008
German to Swedish translations [PRO]
Medical - Medical (general) / bipacksedel
German term or phrase: derzeitig entwickelt
"Wenn das Kind derzeitig eine Gehirnerkrankung entwickelt" får man inte använda läkemedlet.

Jag vet inte hur jag ska översätta "derzeitig entwickelt" eftersom derzeitig både kan betyda "för närvarande" och "tidigare" även om "för närvarande" verkar troligast här. Någon som kan förklara?
Gull-Britt Orsén
i detta läge drabbas av
Explanation:
derzeitig: vid denna tid, dvs. i förhandenvarande situation
Selected response from:

Mats Wiman
Sweden
Grading comment
Tack Mats.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1i detta läge drabbas av
Mats Wiman
2tidigare haftxxxLilian S-K


Discussion entries: 1





  

Answers


11 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
tidigare haft


Explanation:
Jag tyder meningen på svenska som följer: " Om barnet tidigare haft hjärnhinneinflammation,får läkemedlet inte användas" Osäkert.

xxxLilian S-K
Finland
Specializes in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 4
Notes to answerer
Asker: Tack för ditt förslag, svårt när ett ord har så olika betydelser


19 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
i detta läge drabbas av


Explanation:
derzeitig: vid denna tid, dvs. i förhandenvarande situation

Mats Wiman
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 20
Grading comment
Tack Mats.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Cecilia Richter Ekholm
9 hrs