KudoZ home » German to Swedish » Medical (general)

breiförmige

Swedish translation: lös avföring


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:breiförmige
Swedish translation:lös avföring
Entered by: Sven Petersson

11:01 Apr 1, 2008
German to Swedish translations [PRO]
Medical - Medical (general)
German term or phrase: breiförmige
... über breiförmige Stühle bzw. Durchfall berichtet.
Sven Petersson
Sweden
lös avföring
Explanation:
.. skulle jag kalla det eftersom brei är gröt eller välling

--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs (2008-04-01 14:38:48 GMT)
--------------------------------------------------

Man skulle även kunna kalla det för halvfast avföring, som man också får många träffar för.

Det finns faktiskt en skala för detta men där benämns de bara med typ och en siffra

http://www.biolac.se/pdf/Bristolskalan.pdf
Selected response from:

Gull-Britt Orsén
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +4lös avföringGull-Britt Orsén
4krämig/krämartad/trögflytande
Mats Wiman


  

Answers


3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
krämig/krämartad/trögflytande


Explanation:
Brei -[e]s -e m gröt, välling; mos; sörja;(Norstedt)

Mats Wiman
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 20

9 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +4
lös avföring


Explanation:
.. skulle jag kalla det eftersom brei är gröt eller välling

--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs (2008-04-01 14:38:48 GMT)
--------------------------------------------------

Man skulle även kunna kalla det för halvfast avföring, som man också får många träffar för.

Det finns faktiskt en skala för detta men där benämns de bara med typ och en siffra

http://www.biolac.se/pdf/Bristolskalan.pdf


Gull-Britt Orsén
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 24

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Cecilia Richter Ekholm: Ja. Grötliknande låter inte så trevligt :-)
10 mins

agree  xxxbofasching: Finns det inte ett uttryck "smidig avföring"?? Men jag vet inte.
12 mins

agree  Angelica Kjellström
2 hrs
  -> Tack!

disagree  Mats Wiman: 'Lös' är för lös i konsistensen. Se nedan.
3 hrs
  -> Ja, det kan tänkas men man brukar ju säga "lös i magen" och då menar i alla fall inte jag diarré som jag mer ser som vattnig.

agree  Erik Hansson: Lös konsistens stämmer inte, däremot kan uttrycket "halvfast avföring" vara rimligt.
19 hrs
  -> Tack

agree  Mario Marcolin: halvfast. qv http://hem.fyristorg.com/mamiha/tareval1.htm
1 day23 hrs
  -> Tack