KudoZ home » German to Swedish » Metrology

Zeitreihe

Swedish translation: långtidsstudie, långtidsundersökning


13:06 Feb 12, 2009
German to Swedish translations [PRO]
Science - Metrology / klimatfrågan
German term or phrase: Zeitreihe
Besonders deutlich wird die Schmelze i einer Zeitreihe von 30 Gletschern in neun Gebirgsregionen, die bereits seit 1980 beobachtet werden.
Jenny Svensson
Sweden
Swedish translation:långtidsstudie, långtidsundersökning
Explanation:
Kanske man kan använda:-)
Selected response from:

Cecilia Richter Ekholm
Grading comment
Tack! Jag går översättarutbildningen i Växjö så det här med översättandet är helt nytt för mig. Tacksam för ditt svar!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +1tidsseriemyrwad
3 -1långtidsstudie, långtidsundersökningCecilia Richter Ekholm


Discussion entries: 1





  

Answers


15 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): -1
långtidsstudie, långtidsundersökning


Explanation:
Kanske man kan använda:-)

Example sentence(s):
  • speciellt tydligt syns detta i en långtidsstudie av 30 olika glaciärer...
Cecilia Richter Ekholm
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Tack! Jag går översättarutbildningen i Växjö så det här med översättandet är helt nytt för mig. Tacksam för ditt svar!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Reino Havbrandt: Langzeitstudie står ju inte i originalet?
9 hrs
  -> Tidsserie är naturligtvis korrekt. Tack för att du tog dig tid att filosofera! Erik kanske kan justera poängen..,

27 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
tidsserie


Explanation:
Enligt ref
eur-lex.europa.eu/Notice.do?mode=dbl&lang=sv&ihmlang=sv&lng1=sv,de&lng2=bg,cs,da,de,el,en,es,et,fi,fr,hu,it,lt,lv,nl,pl,pt,ro,sk,sl,sv,&val=396145:cs&page=

myrwad
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 10

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Reino Havbrandt: helt rätt även enligt 2 poster i IATE (statistik/socialvetenskap)
9 hrs
  -> Tack Reino!