KudoZ home » German to Swedish » Other

Begleitprogramm

Swedish translation: sidoprogram/kringarrangemang


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Begleitprogramm
Swedish translation:sidoprogram/kringarrangemang
Entered by: Lena Samuelsson

07:28 Oct 25, 2006
German to Swedish translations [PRO]
Other / Utbytesprogram för EU-stipendiater
German term or phrase: Begleitprogramm
Kontext:
"Die NN finanziert eine Auslandszulage zum Ausgleich des Mehraufwandes, die Kosten der An- und Abreise, die Sprachfortbildung sowie ein Begleitprogramm."

Jag kan inte komma på vad man brukar säga för sådana aktiviteter som ligger lite utanför själva huvudprogrammet, typ damprogram på läkarkonferenser etc.
Lena Samuelsson
Sweden
sidoprogram
Explanation:
Om inte ens du vet, hur ska då någon annan kunna hjälpa? Jag försöker ändå...
Selected response from:

Matthias Quaschning-Kirsch
Germany
Grading comment
Tack Matthias! Ibland står det bara still i huvudet :-)
Eriks förslag är också en bra synonym, men i det här fallet passar sidoprogram bättre
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4Program för medföljande
Jan Sundström
3 +1kringarrangemang
Erik Hansson
3sidoprogram
Matthias Quaschning-Kirsch


  

Answers


13 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
sidoprogram


Explanation:
Om inte ens du vet, hur ska då någon annan kunna hjälpa? Jag försöker ändå...

Matthias Quaschning-Kirsch
Germany
Native speaker of: Native in GermanGerman
PRO pts in category: 8
Grading comment
Tack Matthias! Ibland står det bara still i huvudet :-)
Eriks förslag är också en bra synonym, men i det här fallet passar sidoprogram bättre

5 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
kringarrangemang


Explanation:
kan man kanske säga?

Erik Hansson
Germany
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 56

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Markus Grauer
3 days20 hrs
  -> Tack, Markus!

1 day3 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Program för medföljande


Explanation:
Om du med säkerhet vet att programmet riktar sig till medföljande personer kan väl detta funka? begreppet verkar vara vanligare i finlandssvenska, men det är väl nog så tydligt vad som åsyftas.


    Reference: http://www.nttf.nu/arsmoten/Program/arsmote_2006.asp
    Reference: http://www.nfek99.shh.fi/resor.htm
Jan Sundström
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 4
Notes to answerer
Asker: I det är fallet riktar sig inte programmet till medföljande utan till stipendiaterna själva.