KudoZ home » German to Swedish » Other

Alkylpolyglycoletherphosphorsäureester

Swedish translation: alkylpolyglykoleterfosforsyreester


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Alkylpolyglycoletherphosphorsäureester
Swedish translation:alkylpolyglykoleterfosforsyreester
Entered by: Erik Hansson

11:42 Aug 12, 2002
German to Swedish translations [PRO]
/ kemi
German term or phrase: Alkylpolyglycoletherphosphorsäureester
Min fråga rör följande:

AlkylpolyglykoleterfosforsyrEester
eller
AlkylpolyglykoleterfosforsyrAester

Efter eget tycke och smak tenderar jag till sistnämnda (för att klargöra kopplingen till syra och utesluta syre), men på nätet fanns endast första alternativet. Finns det någon kemiker som kan hjälpa till?
Erik Hansson
Germany
Alkylpolyglykoleterfosforsyreester
Explanation:
ee!!!
See reference!
Selected response from:

Sven Petersson
Sweden
Grading comment
Tack för hjälpen! Din referens var övertygande.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5Alkylpolyglykoleterfosforsyreester
Sven Petersson
2alkylpolyglykoleterfosforsyrAester
Eva Gustavsson


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5
Alkylpolyglykoleterfosforsyreester


Explanation:
ee!!!
See reference!


    Reference: http://www.medikament.nu/PDF-filer/3-02/lakemedel_mot_virus....
Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 2209
Grading comment
Tack för hjälpen! Din referens var övertygande.

1 day7 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
alkylpolyglykoleterfosforsyrAester


Explanation:
Kemisten i vår familj lutade spontant åt syraester men ansåg inte problemet helt trivialt. Dock tillverkas en ester per definition av en syra, så den som är insatt i frågan förväxlar det inte med syre (och den som INTE är insatt i frågan har nog ingen glädje av ordet ifråga ändå!)Jämför med övriga sammansättningar med syra: syrakonstant, syramolekyl etc. enligt Hägg.

--------------------------------------------------
Note added at 2002-08-13 19:30:50 (GMT)
--------------------------------------------------

Vid sökning på Google får man åtskilliga träffar både på fosforsyraester och fosforsyreester.

Eva Gustavsson
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 253