KudoZ home » German to Swedish » Other

Chefsessel

Swedish translation: chefsfåtölj


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Chefsessel
Swedish translation:chefsfåtölj
Entered by: Erik Hansson

09:53 Nov 6, 2003
German to Swedish translations [Non-PRO]
German term or phrase: Chefsessel
Chefens kontorsstol, dvs. nog lite mer påkostad än andra stolar på kontoret.

Kan kallas EN executive chair eller executive armchair.

Chefsstol låter lite illa, tycker jag...
Erik Hansson
Germany
chefsfåtölj
Explanation:
brukar man säga, även om det ofta är i överförd bemärkelse och även om det inte är en fåtölj utan en kontorsstol
Selected response from:

nasholm
Grading comment
Tack!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +3chefsfåtöljnasholm
2chefsstolReino Havbrandt


  

Answers


14 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +3
chefsfåtölj


Explanation:
brukar man säga, även om det ofta är i överförd bemärkelse och även om det inte är en fåtölj utan en kontorsstol

nasholm
PRO pts in pair: 27
Grading comment
Tack!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  cologne
36 mins

agree  Mario Marcolin
2 hrs

agree  Holger Gremminger
6 hrs

7 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
chefsstol


Explanation:
kanske används mest bildligt, men det är nog också beteckninen för en kontrosstol med högt ryggstöd. (Jag har naturligtvis en sådan från Kinnarps)

Reino Havbrandt
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in pair: 2562