KudoZ home » German to Swedish » Physics

von atomaren Dimensionen

Swedish translation: se nedab


10:43 Mar 11, 2004
German to Swedish translations [PRO]
Physics
German term or phrase: von atomaren Dimensionen
Får inte ihop följande mening: "Diesen am Kristall mit dem Auge sichtbaren Symmetrien liegen der Bausteine des Kristalls von atomaren Dimensionen zugrunde." Texten handlar kristallers uppbyggnad.
jenjen
Swedish translation:se nedab
Explanation:
Min tolkning:
"Kristallens byggstenar på atomär nivå ger upphov till dessa för ögat synliga symmetrier hos kristallen".

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr 5 mins (2004-03-11 11:49:08 GMT)
--------------------------------------------------

Täppta fingrar, ska vara \"se nedan\".
Selected response from:

myrwad
Sweden
Grading comment
Det låter logsikt. Tack för tipset!
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4se nedabmyrwad
4attomära måttReino Havbrandt
3atomens minsta byggstenar
Lennart Helgesson


Discussion entries: 1





  

Answers


57 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
se nedab


Explanation:
Min tolkning:
"Kristallens byggstenar på atomär nivå ger upphov till dessa för ögat synliga symmetrier hos kristallen".

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr 5 mins (2004-03-11 11:49:08 GMT)
--------------------------------------------------

Täppta fingrar, ska vara \"se nedan\".

myrwad
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 5
Grading comment
Det låter logsikt. Tack för tipset!

22 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
atomens minsta byggstenar


Explanation:
meningen verkar något diffus. Är inte der Bausteine des Kristalls.... subjekt?

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr 11 mins (2004-03-11 11:54:53 GMT)
--------------------------------------------------

.....der Bausteine des Kristalls von atomaren Dimensionen...... = Kristallernas minsta byggstenar på atomnivån utgör grunden för dessa för ögat synliga symmetrierna hos kristallen

Det verkar vara två dativkonstruktioner i meningen!

jfr Wie sind diese Befunde zu bewerten und welche Mechanismen liegen ihnen zu Grunde?


kan det kanske vara

Lennart Helgesson
Sweden
Works in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 1

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
attomära mått


Explanation:
Kristallens för ögat synliga symmetri beror på kristallens byggstenar med atomära mått.

--------------------------------------------------
Note added at 2004-03-11 13:18:30 (GMT) [[utf-8]]
--------------------------------------------------

atomära mått ska de va .-)
/attan också/


    Reference: http://www.dd.chalmers.se/~olssmart/fysprinc/t_pudel.html
Reino Havbrandt
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 9