KudoZ home » German to Swedish » Physics

schon beliebig

Swedish translation: på ett godtyckligt sätt


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:schon beliebig
Swedish translation:på ett godtyckligt sätt
Entered by: Mats Wiman

19:38 Mar 12, 2004
German to Swedish translations [PRO]
Physics
German term or phrase: schon beliebig
Hela meningen lyder "Wenn Atome oder Moleküle einen Festkörper bilden, so lagern sie sich durch wechselseitig aufeinander wirkende Kräfte aneinander. Reichen diese Kräfte nur bis zum nächsten Nachbarn (Nahordnung), kann der übernächste Nachbar schon beliebig zum ersten Atom gelagert sein."
jenjen
på ett godtyckligt sätt
Explanation:
Räcker dessa krafter endast till den närmast liggande atomen/molekylen (närhetsprincipen), kan den därpå följande på ett godtyckligt sätt knytas till den första.
Selected response from:

Mats Wiman
Sweden
Grading comment
Tackar
2 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1på ett godtyckligt sätt
Mats Wiman
4 -1redan ... valfritt
Eva Gustavsson


  

Answers


9 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
redan ... valfritt


Explanation:
Om dessa krafter bara når till närmaste granne, kan redan grannen därefter anta valfritt läge i förhållande till den första atomen.

Eva Gustavsson
Native speaker of: Native in SwedishSwedish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Mats Wiman: 'valfritt' förutsätter vilja.
17 hrs

9 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
på ett godtyckligt sätt


Explanation:
Räcker dessa krafter endast till den närmast liggande atomen/molekylen (närhetsprincipen), kan den därpå följande på ett godtyckligt sätt knytas till den första.

Mats Wiman
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 2
Grading comment
Tackar

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Lennart Helgesson
2 hrs