KudoZ home » German to Swedish » Tech/Engineering

Kommission

Swedish translation: kommissionsnummer (in this context only)


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Kommission
Swedish translation:kommissionsnummer (in this context only)
Entered by: Sven Petersson

10:43 Mar 12, 2002
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
German term or phrase: Kommission
Table with 3 items, no further context:

Auftragsnummer 56644-777
Sachnummer 68789550
Kommission 756747
Sven Petersson
Sweden
kommission / kommissionsnummer
Explanation:
Enligt Strömbergs Handelsordbok (sv/en/ty/fi) förekommer det svenska begreppet "kommission" ofta i sammansättningar:

dt. Kommissionsartikel
sv. kommissionsvara

dt. Kommissionsvertrag
sv. kommissionsavtal

Så jag antar att ditt problemord "Kommission n" helt enkelt är en förkortning av "Kommissionsnummer", för inte har det väl med provision att göra?
Selected response from:

Erik Hansson
Germany
Grading comment
Tackar ödmjukast!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4kommission / kommissionsnummer
Erik Hansson
4 -1provision
Mats Wiman


  

Answers


15 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
provision


Explanation:
förväxlas ofta på svenska med kommission, som här i landet bara används för 'lager mm i kommision'

Mats Wiman
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 2143

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Erik Hansson: Se nedan
1 hr

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
kommission / kommissionsnummer


Explanation:
Enligt Strömbergs Handelsordbok (sv/en/ty/fi) förekommer det svenska begreppet "kommission" ofta i sammansättningar:

dt. Kommissionsartikel
sv. kommissionsvara

dt. Kommissionsvertrag
sv. kommissionsavtal

Så jag antar att ditt problemord "Kommission n" helt enkelt är en förkortning av "Kommissionsnummer", för inte har det väl med provision att göra?

Erik Hansson
Germany
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 2674
Grading comment
Tackar ödmjukast!