KudoZ home » German to Swedish » Tech/Engineering

Polygonzug

Swedish translation: polygontåg


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Polygonzug
Swedish translation:polygontåg
Entered by: Hans Näslund

17:51 Mar 12, 2002
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
German term or phrase: Polygonzug
Polygonzug betyder enligt Engström 'polygontåg'(lantmäteriterm) eller 'korsningslinje' (sjöterm).

Men vad kan det betyda i detta sammanhang: "umhüllenden Polygonzug bearbeiten"?
Hans Näslund
Sweden
polygontåg
Explanation:
Polygonmätning: Stommätning som innebär bestämning av läget för punkter (polygonpunkter).
Polygonpunkter: Bestäms genom mätning av längder och vinklar. Polygonpunkter som utgör en serie punkter utefter en bruten linje bildar ett polygontåg. Polygonpunkt gemensam för flera polygontåg kallas knutpunkt. Med varandra förbundna polygontåg utgör tillsammans ett polygonnät.
Polygontåg: Ett antal punkter sammanbundna med räta linjer i den ordning de följer på varandra.
Selected response from:

asptech
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5polygontågasptech
4flerhörning
Mats Wiman


  

Answers


25 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
flerhörning


Explanation:
bearbeta omgivande flerhörning (svårt att se framför sig)


polygon (grekiska) flerhörning


    Brockhaus Multimedial 2000+MW
Mats Wiman
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 2143

13 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
polygontåg


Explanation:
Polygonmätning: Stommätning som innebär bestämning av läget för punkter (polygonpunkter).
Polygonpunkter: Bestäms genom mätning av längder och vinklar. Polygonpunkter som utgör en serie punkter utefter en bruten linje bildar ett polygontåg. Polygonpunkt gemensam för flera polygontåg kallas knutpunkt. Med varandra förbundna polygontåg utgör tillsammans ett polygonnät.
Polygontåg: Ett antal punkter sammanbundna med räta linjer i den ordning de följer på varandra.



    Reference: http://www.lm.se/geodesi/ordlista/ordlista.htm#P
asptech
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 1152