KudoZ home » German to Swedish » Tech/Engineering

Hüllkurve

Swedish translation: envelopp


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Hüllkurve
Swedish translation:envelopp
Entered by: Hans Näslund

19:42 Mar 12, 2002
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
German term or phrase: Hüllkurve
En Google-sökning antydde att "Hüllkurve" heter "envelope generator" på engelska. Men den termen handlar mest om synt-ljud. I mitt fall handlardet om ett datorprogram för styrning av byggmaskiner.

Kontext:
"Bitte einen Punkt der Hüllkurve auswählen und mit RETURN bestätigen"
"Bitte eine Linie der Hüllkurve auswählen und mit RETURN bestätigen"
"Der zulässige Bereich für die Profilbreite der Hüllkurve ist min. %1 und max. %2"
Hans Näslund
Sweden
envelopp
Explanation:
"Hüllkurve" är ett matematiskt begrepp som på svenska motsvaras av "envelopp".
Selected response from:

asptech
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5enveloppasptech
4generating curve of an envelope
Mats Wiman
3ljudtrycksnivå som funktion av avstånd
Klas Törnquist


Discussion entries: 1





  

Answers


15 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
generating curve of an envelope


Explanation:
Ernst:
Hüllkurve f, Einhüllende f (Math) / generating curve of an envelope
Hüllkurve f gebrochener Strahlen / diacaustic curve
Hüllkurvendemodulator m (Elektronik) / envelope demodulator
Hüllkurvengleichrichtung f (TV) / envelope detection
Hüllkurven-Umrichter m / cycloconverter


    Ernst 2000 (CD)+MW
Mats Wiman
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 2143

2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
ljudtrycksnivå som funktion av avstånd


Explanation:
Kan vara "way off mark" om det inte är så att programmet simulerar ljudtrycksnivån för maskinen.
"Oft ist ein sog. Umfeldpegel von Baumaschinen gegeben, der den Schalldruckpegel in einer bestimmten Entfernung (Hüllkurve) angibt oder es ist der sogenannten arbeitsplatzbezogene Emissionswert bekannt, für den gleiches gilt.


    Reference: http://www.uni-weimar.de/Bauing/baubet/Publikationen/umdr-Bm...
Klas Törnquist
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 1390

11 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
envelopp


Explanation:
"Hüllkurve" är ett matematiskt begrepp som på svenska motsvaras av "envelopp".

asptech
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 1152