KudoZ home » German to Swedish » Tech/Engineering

Verschlusskupplung

Swedish translation: snabbkoppling


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Verschlusskupplung
Swedish translation:snabbkoppling
Entered by: tauvon

13:56 May 25, 2002
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
German term or phrase: Verschlusskupplung
Anschluss für die Druckluft.
tauvon
Sweden
snabbkoppling
Explanation:
Implicit in answer.
Selected response from:

Sven Petersson
Sweden
Grading comment
Tack!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4snabbkoppling
Sven Petersson
4tryckluftssnabbkoppling
Erik Hansson
3 -1lock
Holger Gremminger


  

Answers


25 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
snabbkoppling


Explanation:
Implicit in answer.


    My geriatric brain.
Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 2209
Grading comment
Tack!

3 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): -1
lock


Explanation:
"Verschlusskupplung" låter som det handlar om en "propp" eller ett "lock" som används för att stänga en tryckluftsledning.

Holger Gremminger
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 438

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Erik Hansson: Just "Kupplung" pekar ju på att ngt kopplas till
23 hrs
  -> Just det, t.ex. ett "lock" ... för att stänga ledningen. Det är ju inte "-kupplung" som är det viktiga i detta fall utan "Verschluss-".

1 day3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
tryckluftssnabbkoppling


Explanation:
En annan variant av "snabbkoppling" (om man vill vara exakt...)


    Egen erf.
Erik Hansson
Germany
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 2674