KudoZ home » German to Swedish » Tech/Engineering

Umlaufdatei

Swedish translation: cyklisk loggfil


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Umlaufdatei
Swedish translation:cyklisk loggfil
Entered by: Erik Hansson

08:35 May 30, 2002
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
German term or phrase: Umlaufdatei
Typ av fil i maskinstyrning (i detta fall innehåller filen larm och störningsmeddelanden)
Erik Hansson
Germany
cyklisk loggfil
Explanation:
Eriterm
Umlaufregister = cykliskt skiftregister
Datorregister i vilket cykliska skift utförs

Därav får jag för mig att denna fil fungerar på samma sätt så att de äldsta meddelandena raderas när nya förs in. Förmodligen för att begränsa storleken på filen och även för att "gammal"
information inte är intressant att spara.

http://193.180.65.160/martinf/ADB-ord.html#C läser jag även
Cykliskt minne
Minne där viss del av minnet kan nås vid periodiskt återkommande tidpunkter, t ex skivminnen.

--------------------------------------------------
Note added at 2002-05-30 12:18:37 (GMT)
--------------------------------------------------

Ännu bättre är kanske cyklisk skiftesfil
Selected response from:

Eva Palm
Grading comment
Tack för hjälpen!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5cyklisk loggfil
Eva Palm
4loggfil
Klas Törnquist


Discussion entries: 1





  

Answers


17 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
loggfil


Explanation:
Passar väl inte så illa. Det finns ju både "larmlogg" och "fellogg".


    Maskinmanualer
Klas Törnquist
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 1390

3 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
cyklisk loggfil


Explanation:
Eriterm
Umlaufregister = cykliskt skiftregister
Datorregister i vilket cykliska skift utförs

Därav får jag för mig att denna fil fungerar på samma sätt så att de äldsta meddelandena raderas när nya förs in. Förmodligen för att begränsa storleken på filen och även för att "gammal"
information inte är intressant att spara.

http://193.180.65.160/martinf/ADB-ord.html#C läser jag även
Cykliskt minne
Minne där viss del av minnet kan nås vid periodiskt återkommande tidpunkter, t ex skivminnen.

--------------------------------------------------
Note added at 2002-05-30 12:18:37 (GMT)
--------------------------------------------------

Ännu bättre är kanske cyklisk skiftesfil

Eva Palm
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 83
Grading comment
Tack för hjälpen!