KudoZ home » German to Swedish » Tech/Engineering

Fließheck

Swedish translation: coupé (personbil)


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Fließheck (PKW)
Swedish translation:coupé (personbil)
Entered by: Mats Wiman

12:39 Jul 15, 2002
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering / personbilar
German term or phrase: Fließheck
Kan någon från bilbranschen ge en vettig förklaring?
Erik Hansson
Germany
Cupé
Explanation:
... används även för bilar med två dörrar, men det passar bara ibland, eftersom t.ex. Mazda 626 (fyra dörrar) finns både som "sedan" och som "Fließheck".
Selected response from:

Holger Gremminger
Grading comment
Tack!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1sluttande bak
Mats Wiman
5halvkombi
Klas Törnquist
4Cupé
Holger Gremminger


  

Answers


18 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
sluttande bak


Explanation:
Porsche 911, SAAB 900 Combi, Jaguar E-type, SAAB 96,


    13 Jahre BRD
Mats Wiman
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 2143

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Eva Palm
28 mins

3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Cupé


Explanation:
... används även för bilar med två dörrar, men det passar bara ibland, eftersom t.ex. Mazda 626 (fyra dörrar) finns både som "sedan" och som "Fließheck".

Holger Gremminger
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 438
Grading comment
Tack!

6 days   confidence: Answerer confidence 5/5
halvkombi


Explanation:
...används av en del tillverkare, även t ex "kombi-sedan" (Ford) och "kombi-kupé" (Saab). Om du behöver beskriva själva formen är den vanligaste "svenska" benämningen "fastback"!

Klas Törnquist
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 1390