KudoZ home » German to Swedish » Tech/Engineering

Schleifringübertrager

Swedish translation: släpringsdon


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Schleifringübertrager
Swedish translation:släpringsdon
Entered by: Erik Hansson

07:00 Jul 16, 2002
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering / mekanik
German term or phrase: Schleifringübertrager
Komponent i lyftanordning i kran.
Schleifring = släpring

Men hur ska "...übertrager" uppfattas"
Erik Hansson
Germany
släpringsdon
Explanation:
Denna komponent finns tex i en stridsvagn för att överföra elektrisk ström från chassie till det rörliga tornet.
Selected response from:

xxxkask
Grading comment
Perfekt - precis vad jag letade efter!
Tack!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5släpringsdonxxxkask
1transformator
Mats Wiman


  

Answers


54 mins   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
transformator


Explanation:
Ernst:
Kanske släpringen har annan spänning?

Übertrager m, Translator m (Fernm) / repeater, repeating coil, translator
Übertrager m (Elektronik) / transformer
Übertrager m in der Leitungsnachbildung / balancing repeating coil, balance transformer
Übertrager m mit unterteiltem Eisenkern (Elektronik) / air gap transformer
Übertragerpaar n (Fernm) / matched repeating coils


    Ernst 2000+MW
Mats Wiman
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 2143

3 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
släpringsdon


Explanation:
Denna komponent finns tex i en stridsvagn för att överföra elektrisk ström från chassie till det rörliga tornet.

xxxkask
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 29
Grading comment
Perfekt - precis vad jag letade efter!
Tack!