KudoZ home » German to Swedish » Tech/Engineering

Schüppe

Swedish translation: bagagestöd


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Schüppe
Swedish translation:bagagestöd
Entered by: Erik Hansson

07:41 Aug 26, 2002
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
German term or phrase: Schüppe
Del på hopfällbar bagagevagn.
Det rör sig om den delen som fälls ned från vertikalt till horisonalt läge och som sedan utgör lastytan för väskor etc.
Erik Hansson
Germany
lastgaffel
Explanation:
Om den inte består en hel yta, i vilket fall det kanske får heta lastplatta eller något liknande
Selected response from:

Eva Gustavsson
Grading comment
Tack för hjälpen!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +2lastgaffel
Eva Gustavsson
4fällbar bagagehylla
Holger Gremminger
4(nedfällbar) bagagehylla
Mats Wiman


Discussion entries: 2





  

Answers


19 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
(nedfällbar) bagagehylla


Explanation:
Schüppe = spade, skovel

Det finns inte någon vedertagen översättning så ovanstående borde kuna användas


    Norstedts Skribent+Duden-Oxford+Google+MW
Mats Wiman
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 2143

19 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
lastgaffel


Explanation:
Om den inte består en hel yta, i vilket fall det kanske får heta lastplatta eller något liknande


    Reference: http://infab.se/cityseat/index.htm
Eva Gustavsson
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 253
Grading comment
Tack för hjälpen!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Klas Törnquist: Låter bra!
26 mins
  -> Tack!

agree  Andreas Åkerlund
1 hr
  -> Tack!

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
fällbar bagagehylla


Explanation:
Kallas den kanske \"Schüppe\" eftersom den är formad som en skovel? Jag vet att liknande hyllor i flygplan och tåg är formade som skovlar så att bagaget ej kan falla ut om luckan fälls upp av sig själv på grund av vibrationer eller svankningar.

Holger Gremminger
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 438