KudoZ home » German to Swedish » Tech/Engineering

Technologiesprung

Swedish translation: teknologisprång


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Technologiesprung
Swedish translation:teknologisprång
Entered by: Erik Hansson

16:11 Oct 29, 2002
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering / Schlagwort
German term or phrase: Technologiesprung
Typ av slogan i en broschyr.
Beskriver att produkterna utvecklas så snabbt att man man tala om ett "tekniksprång" (?), eller hellre "tekniskt språng"?
Erik Hansson
Germany
teknologisprång
Explanation:
Enkel översättning. Många träffar på Google. "under andra världskriget inträffade flera teknologisprång" , citat ur minnet från en sida.
Selected response from:

Staffan Wiman
Sweden
Grading comment
Tack!
De andra förslagen var också till stor hjälp, men KudoZ kräver att bara *en* kollega får poäng.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5teknologiskt språng
Mario Marcolin
5kvantumsprång
Sven Petersson
5teknologisprångStaffan Wiman


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5
teknologisprång


Explanation:
Enkel översättning. Många träffar på Google. "under andra världskriget inträffade flera teknologisprång" , citat ur minnet från en sida.

Staffan Wiman
Sweden
Native speaker of: Swedish
PRO pts in pair: 745
Grading comment
Tack!
De andra förslagen var också till stor hjälp, men KudoZ kräver att bara *en* kollega får poäng.

5 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
kvantumsprång


Explanation:
Implicit in answer.

--------------------------------------------------
Note added at 2002-10-29 22:07:14 (GMT)
--------------------------------------------------

Fler Google träffar.

Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 2209

4 days   confidence: Answerer confidence 5/5
teknologiskt språng


Explanation:
"Det kan bero på slumpmässiga faktorer, som att en regions industri slås ut till följd av ett teknologiskt språng, att en viktig insatsvara blir kraftigt fördyrad, att priset på en viktig exportvara kraftigt sjunker eller liknande."

"Genom ett nytt teknologiskt språng är vi på väg in i ett nätverkssamhälle, hävdar han. Detta samhälle innefattar också en ny ekonomi som är radikalt annorlunda än den tidigare"


    Reference: http://www2.riksdagen.se/debatt/0001/motioner/2000-01.nsf/mo...
    Reference: http://www.svd.se/dynamiskt/Kultur/did_649200.asp
Mario Marcolin
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 426