KudoZ home » German to Swedish » Tech/Engineering

Kisseneffekt

Swedish translation: dämpningseffekt


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Kisseneffekt
Swedish translation:dämpningseffekt
Entered by: Erik Hansson

12:16 Mar 31, 2003
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering / lagringsmedia
German term or phrase: Kisseneffekt
Om datalagringsmedia, närmare bestämt magnetband.

Bandet har en Black Watch-beläggning på baksidan. Detta skikt reducerar statisk uppladdning och sörjer för "Kisseneffekt".

dämpningseffekt?? (ev. omskrivning)
Erik Hansson
Germany
dämpningseffekt
Explanation:
jag tror att det menas en mekanisk dämpning med detta, alltså INGET som har med magnetiska- eller bild-egenskaper att göra.
Det är ovanligt uttryckt även på tyska.
Selected response from:

Horst2
Grading comment
Tack, Horst!
Betryggande att höra att begreppet inte är allmängods på tyska heller ;-)
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3dämpningseffektHorst2
1Moiré-effektReino Havbrandt


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
Moiré-effekt


Explanation:
är det i bildsammanhang, men när det gäller band? Om det nu inte är Luftkisseneffekt, luftkuddeeffekt, det skulle kunna tänkas uppstå i en bandmatning ...


    Reference: http://www.dooyoo.de/computer/monitor_tft/samsung_syncmaster...
Reino Havbrandt
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in pair: 2562

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
dämpningseffekt


Explanation:
jag tror att det menas en mekanisk dämpning med detta, alltså INGET som har med magnetiska- eller bild-egenskaper att göra.
Det är ovanligt uttryckt även på tyska.

Horst2
Native speaker of: Native in GermanGerman
PRO pts in pair: 192
Grading comment
Tack, Horst!
Betryggande att höra att begreppet inte är allmängods på tyska heller ;-)