KudoZ home » German to Swedish » Tech/Engineering

Scharnierbandförderer

Swedish translation: lamellbandstransportör


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Scharnierbandförderer
Swedish translation:lamellbandstransportör
Entered by: Erik Hansson

06:39 Apr 2, 2003
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering / transportteknik
German term or phrase: Scharnierbandförderer
Typ av transportör (i detta fall vid verktygstillverkning).
Erik Hansson
Germany
lamellbandstransportör
Explanation:
kan vara ett alternativ till Mats Wimans utmärkta förslag. Vvid ett tillfälle skrev jag "ledbandstransportör" i en översättning, men det kanse jag ångrar. Det kan ju leda tanken till en fabrik för reparation av idrottsskador :-)

Das in der Bunkerwanne befindliche Fördergut wird über eine Scharnierband-kette zum Auslauf transportiert und fällt in ein angeschlossenes Zuführgerät, z. B. Sortier-Hubspeicher oder Schwing-förderer.
Citat från min TRADOS:
De matningsdetaljer som finns i silobehållaren transporteras via en ledbandskedja till utloppet och faller ner i ett anslutande matningsaggregat, t ex trappstegsmatare eller vibratormatare.
Created on: 2001-01-25, 16:58 Created by: R Kund: xxx Fack: Verktygsmaskiner Text Field: xxx Jobbnu..: 1002
Selected response from:

Reino Havbrandt
Sweden
Grading comment
Tack till er båda! Det är alltså själva transportören som har en gångjärnskonstruktion, så det är inte fråga om transport av gångjärn ;-)
"lamellbandstransportör" passar bäst i detta sammanhang.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5(kedjedriven) plattlamelltransportör
Mats Wiman
3lamellbandstransportörReino Havbrandt


  

Answers


8 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
(kedjedriven) plattlamelltransportör


Explanation:
såvida det inte handlar om 'transportör för transport av gångjärn'

Mats Wiman
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 2143

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
lamellbandstransportör


Explanation:
kan vara ett alternativ till Mats Wimans utmärkta förslag. Vvid ett tillfälle skrev jag "ledbandstransportör" i en översättning, men det kanse jag ångrar. Det kan ju leda tanken till en fabrik för reparation av idrottsskador :-)

Das in der Bunkerwanne befindliche Fördergut wird über eine Scharnierband-kette zum Auslauf transportiert und fällt in ein angeschlossenes Zuführgerät, z. B. Sortier-Hubspeicher oder Schwing-förderer.
Citat från min TRADOS:
De matningsdetaljer som finns i silobehållaren transporteras via en ledbandskedja till utloppet och faller ner i ett anslutande matningsaggregat, t ex trappstegsmatare eller vibratormatare.
Created on: 2001-01-25, 16:58 Created by: R Kund: xxx Fack: Verktygsmaskiner Text Field: xxx Jobbnu..: 1002


    Reference: http://www.google.com/search?hl=sv&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=lamel...
Reino Havbrandt
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in pair: 2562
Grading comment
Tack till er båda! Det är alltså själva transportören som har en gångjärnskonstruktion, så det är inte fråga om transport av gångjärn ;-)
"lamellbandstransportör" passar bäst i detta sammanhang.