KudoZ home » German to Swedish » Tech/Engineering

Akku-Bohrschrauber

Swedish translation: sladdlös borrmaskin/skruvdragare


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Akku-Bohrschrauber
Swedish translation:sladdlös borrmaskin/skruvdragare
Entered by: Erik Hansson

20:04 May 16, 2003
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering / elverktyg
German term or phrase: Akku-Bohrschrauber
Sladdlöst elverktyg som är en borrmaskin och skruvdragare. Finns det något praktiskt begrepp? Clas Ohlson kallar det för "sladdlös borrmaskin/skruvdragare" - men finns det inget begrepp som är lättare att hantera?
borrskruvare?!?
Erik Hansson
Germany
skruvdragare
Explanation:
Jag har från tid till annan hjälp en snickare och det enda namn jag har hört är skruvdragare kort och gott. Eller möjligen sladdlös skruvdragare som ett förtydligande för amatören.

--------------------------------------------------
Note added at 2003-05-16 20:34:40 (GMT)
--------------------------------------------------

för att täcka båda funktionerna får man nog ange båda funktionerna, dvs. sladdlös borr(maskin)/skruvdragare, men som du så korrekt säger finns förmodligen inte den skruvdragare som inte även kan användas som borrmaskin.
Selected response from:

Anette Sjoberg
Grading comment
Tack till er tre för hjälpen! Jag får väl bita i det sura äpplet och använda det otympliga "sladdlös borrmaskin/skruvdragare".
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5skruvdragareAnette Sjoberg
4sladdlös borrmaskin/skruvdragare
Mats Wiman
3skruvdragaremyrwad


Discussion entries: 1





  

Answers


16 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
skruvdragare


Explanation:
Jag har från tid till annan hjälp en snickare och det enda namn jag har hört är skruvdragare kort och gott. Eller möjligen sladdlös skruvdragare som ett förtydligande för amatören.

--------------------------------------------------
Note added at 2003-05-16 20:34:40 (GMT)
--------------------------------------------------

för att täcka båda funktionerna får man nog ange båda funktionerna, dvs. sladdlös borr(maskin)/skruvdragare, men som du så korrekt säger finns förmodligen inte den skruvdragare som inte även kan användas som borrmaskin.


Anette Sjoberg
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 44
Grading comment
Tack till er tre för hjälpen! Jag får väl bita i det sura äpplet och använda det otympliga "sladdlös borrmaskin/skruvdragare".

17 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
skruvdragare


Explanation:
Jag tror inte att det finns något förenklat allmängiltigt begrepp för slika elverktyg. Säger man "skruvdragare" tror jag att man underförstått menar "sladdlös skruvdragare" , det behöver nog inte förtydligas (finns det nätdrivna skruvdragare?). Vill man förtydliga att verktyget kan användas som borrmaskin får man nog skriva "borrmaskin/skruvdragare".

myrwad
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 2828

16 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
sladdlös borrmaskin/skruvdragare


Explanation:
Jag översätter inte åt Claes Olsson men de har rätt. Det är ju ett kombiverktyg. Det finns sladdlös skruvdragare också men det är ej fallet här.


    Professional experience
Mats Wiman
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 2143