KudoZ home » German to Swedish » Tech/Engineering

Lichttaster

Swedish translation: direktavkännande fotocell


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Lichttaster
Swedish translation:direktavkännande fotocell
Entered by: Erik Hansson

14:01 May 20, 2003
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering / detektering
German term or phrase: Lichttaster
Typ av "fotocell" som inte kräver reflektor. Definieras enligt följande:

"Lichttaster = ein Sender sendet einen Lichtstrahl aus, dieser Lichtstrahl kann aber beliebig unterbrochen werden, das heißt, sobald der
Lichtstrahl unterbrochen wird, wird geschaltet."

Ska ej förväxlas med "Fotozelle", definition:
"Die Fotozelle braucht fuer
diesen "Befehl" die Folie (Reflektor)."

Eftersom det rör sig om en text som behandlar båda komponenter krävs en snäv definition för att klargöra skillnaden.
Erik Hansson
Germany
direktavkännande fotocell
Explanation:
Branschen pratar oftast om "direktavkännande fotocell" resp "fotocell med reflektor".
Selected response from:

myrwad
Sweden
Grading comment
Tack till alla för värdefull hjälp.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1optisk givareasptech
4envägs fotocellReino Havbrandt
3LysdiodAnette Sjoberg
3direktavkännande fotocellmyrwad


Discussion entries: 1





  

Answers


50 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
optisk givare


Explanation:
borde vara tillräckligt neutralt!

asptech
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 1152

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mario Marcolin
19 hrs

2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
direktavkännande fotocell


Explanation:
Branschen pratar oftast om "direktavkännande fotocell" resp "fotocell med reflektor".

myrwad
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 2828
Grading comment
Tack till alla för värdefull hjälp.

3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
envägs fotocell


Explanation:
uppdelad på sändare och mottagare, i motsats till reflekterande fotocell. Baumer tycks använda dessa begrepp, se ref. En annan möjlighet är att skriva ljusridå, men då är det ju oftast flera strålar.


    Reference: http://www.baumerident.se/kanonpris.htm
Reino Havbrandt
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in pair: 2562

3 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Lysdiod


Explanation:
Definition: Halvledarelement som avger ljus vid anslutning till spänning. Används mest för indikering.

Anette Sjoberg
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 44