KudoZ home » German to Swedish » Tech/Engineering

Pluspol innen

Swedish translation: pluspol i mittledaren


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Pluspol innen
Swedish translation:pluspol i mittledaren
Entered by: Erik Hansson

22:24 May 26, 2003
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
German term or phrase: Pluspol innen
Koax stickkontakt (Pluspol innen) Hur översätter jag det där "innen"??? Det kan ju ha en speciell term i det här sammanhanget...
Karin Hallberg
Spain
pluspol i mittledaren
Explanation:
Koaxialkontakter finns av båda typerna, dvs. stift eller hylsa i mitten, båda kan monteras på kabel. På utrustning finns dock endast hylsa i mitten.

Om det finns ett stift i mitten är den andra polen, dvs. skärmen, ansluten till en ring/mantel med invändig gänga.

Om det finns en hylsa i mitten består den andra polen av en gänga som ovanstående ring/mantel skruvas fast på.

Gå in på www.elfa.se, bläddra sedan fram till kontaktdon -> koaxialkontaktdon -> serie UHF

Här kan du se hur dessa ser ut.
Selected response from:

Erik Hansson
Germany
Grading comment
tack
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1pluspol i mittledaren
Erik Hansson
3 +1pluspol i mitten
Klas Törnquist


  

Answers


14 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
pluspol i mitten


Explanation:
...kanske duger. Är inte så hemma på koaxialkontaktdon, men tror att de normalt har stift eller hylsa (pluspolen?)i mitten och jord (minuspolen?) i ytterkanten.

Klas Törnquist
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 1390

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Reino Havbrandt
3 hrs

6 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
pluspol i mittledaren


Explanation:
Koaxialkontakter finns av båda typerna, dvs. stift eller hylsa i mitten, båda kan monteras på kabel. På utrustning finns dock endast hylsa i mitten.

Om det finns ett stift i mitten är den andra polen, dvs. skärmen, ansluten till en ring/mantel med invändig gänga.

Om det finns en hylsa i mitten består den andra polen av en gänga som ovanstående ring/mantel skruvas fast på.

Gå in på www.elfa.se, bläddra sedan fram till kontaktdon -> koaxialkontaktdon -> serie UHF

Här kan du se hur dessa ser ut.

Erik Hansson
Germany
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 2674
Grading comment
tack

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mario Marcolin
1 hr
  -> Tack!