KudoZ home » German to Swedish » Tech/Engineering

Explosionsschlot

Swedish translation: explosionsschakt


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Explosionsschlot
Swedish translation:explosionsschakt
Entered by: Erik Hansson

19:33 May 28, 2003
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering / explosionsskydd
German term or phrase: Explosionsschlot
Explosionsskydd.
Gissningsvis en typ av skorsten eller kanal med öppning ovanför explosionsstället. I andra änden sitter en explosionslucka.

Har hittills bara stött på begreppet "Schlot" i samband inom industriskorstenar.

http://www.bc-verlag.de/UVVen/makeframe.asp?url=/UVVen/32/26...
Erik Hansson
Germany
explosionsschakt
Explanation:
Schlot = skorsten, schakt

schakt passar din egen beskrivning
Selected response from:

Mats Wiman
Sweden
Grading comment
Tack till er tre!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1explosionskanal
Sven Petersson
4explosionsschakt
Mats Wiman
2explosionsskorstenReino Havbrandt


  

Answers


8 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
explosionsschakt


Explanation:
Schlot = skorsten, schakt

schakt passar din egen beskrivning

Mats Wiman
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 2143
Grading comment
Tack till er tre!

13 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
explosionsskorsten


Explanation:
skulle jag väl våga mig på att kalla det, även om jag inte har några belägg för att det är "rätt". Vid arbeten med explosiva ämnen ser man ju ofta till, att det finns plats för safe failure. På sprängämnesverkstäderna på FFV hade vi ju plastfönster, så om det small så åkte de bara ur, och man fick inget skadligt splitter.


    gått i spränglära vid FFV och FMV
Reino Havbrandt
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in pair: 2562

17 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
explosionskanal


Explanation:
Implicit in answer.

Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 2209

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mario Marcolin
13 hrs
  -> Thank you very much!