KudoZ home » German to Swedish » Tech/Engineering

Andreaskreuz-Anordnung

Swedish translation: andreaskors-anordning


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Andreaskreuz-Anordnung
Swedish translation:andreaskors-anordning
Entered by: Erik Hansson

20:11 May 28, 2003
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
German term or phrase: Andreaskreuz-Anordnung
Det rör sig om två fjäderblad som sitter samman med en nit i mitten i en "Andreaskreuz-Anordnung". Andreaskreuz är f.ö. ett "smalt kryss" (samma som vid tyska järnvägsövergångar), men vad 17 säger man på svenska.
järnvägsövergångskryssanordnade fjädrar??
Erik Hansson
Germany
anreaskorsanordning; andreaskorskonfiguration
Explanation:
759 Google hits on "andreaskors" on Swedish language sites.
Selected response from:

Sven Petersson
Sweden
Grading comment
Tack!
De okunniga må ha förståelse för att det finns en hel del begrepp som de först måste lära sig. Jag ser inga problem i att använda fackuttryck.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5anreaskorsanordning; andreaskorskonfiguration
Sven Petersson
4i form av ett Andreaskors
Mario Marcolin
4X-kryssfjädring
Mats Wiman


Discussion entries: 1





  

Answers


29 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
X-kryssfjädring


Explanation:
eller
X-kryssandordning


    NE = Swedish National Encyclopedia
Mats Wiman
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 2143

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Sven Petersson: Är inte "X-kryss" tårta på tårta?
6 mins
  -> Jo, kanske borde jag föreslagit X-kors....

30 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
anreaskorsanordning; andreaskorskonfiguration


Explanation:
759 Google hits on "andreaskors" on Swedish language sites.

Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 2209
Grading comment
Tack!
De okunniga må ha förståelse för att det finns en hel del begrepp som de först måste lära sig. Jag ser inga problem i att använda fackuttryck.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Reino Havbrandt: Andreaskors är ju förvisso vedertaget på svenska; därmed inte sagt att en teknisk detalj bör betecknas med ett så bibliskt begrepp.
1 hr
  -> :o)

disagree  Mats Wiman: Vet man inte vad andreaskors är, är kanske beteckningen inte så lämplig (jag föreslog den inte av just detta skäl).
7 hrs
  -> Jo, det kan du ha rätt i; vi ska ju skriva så att den okunnigste förstår. :o)

13 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
i form av ett Andreaskors


Explanation:
qv

--------------------------------------------------
Note added at 2003-05-29 09:32:06 (GMT)
--------------------------------------------------

synonym
X-kors (X-kors för aposteln Andreas (visuell symbol, attribut))

--------------------------------------------------
Note added at 2003-05-29 09:36:50 (GMT)
--------------------------------------------------

synonym
X-kors (X-kors för aposteln Andreas (visuell symbol, attribut))

Mario Marcolin
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 426