KudoZ home » German to Swedish » Tech/Engineering

Serienhauptscheinwerfer

Swedish translation: originalstrålkastare, standardstrålkastare


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Serienhauptscheinwerfer
Swedish translation:originalstrålkastare, standardstrålkastare
Entered by: Staffan Wiman

15:23 Jun 28, 2003
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering / Bildelar
German term or phrase: Serienhauptscheinwerfer
Seriehuvudstrålkastare ?
En katalog med bilbelysningar. Är original- samma sak? Sammansättn. med serie- finner jag inte på nätet.
Staffan Wiman
Sweden
originalstrålkastare
Explanation:
...torde dugar. "Serien.." brukar annars vanligen uttolkas som "standard..", d v s som ingår i utrustningen från fabrik. "Haupt.." anger att det rör sig om huvudstrålkastare, till skillnad från t ex dim- och backstrålkastare, men är säkert redundant här.
Selected response from:

Klas Törnquist
Grading comment
Tack så mycket. Det där med standard- lät bra. Original kan det också vara.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1serieversion av stålkastareReino Havbrandt
5originalstrålkastare
Klas Törnquist


  

Answers


8 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
originalstrålkastare


Explanation:
...torde dugar. "Serien.." brukar annars vanligen uttolkas som "standard..", d v s som ingår i utrustningen från fabrik. "Haupt.." anger att det rör sig om huvudstrålkastare, till skillnad från t ex dim- och backstrålkastare, men är säkert redundant här.


    Bilmanualer
Klas Törnquist
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 1390
Grading comment
Tack så mycket. Det där med standard- lät bra. Original kan det också vara.

20 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
serieversion av stålkastare


Explanation:
Ordet original används väl oftast i samband med reservdelar, och indikerar att delen kommer från den ursprungliga tillverkaren, och inte från en piratdelstillverkare, oavsett seriestorlek.
Det kan ju hända att originalfabriken på beställning levererar speciella strålkastare som upptäcker fartkontroller på långt håll.

Reino Havbrandt
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in pair: 2562

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  myrwad
12 hrs