KudoZ home » German to Swedish » Tech/Engineering

Druckvorstufe

Swedish translation: prepress


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Druckvorstufe
Swedish translation:prepress
Entered by: Erik Hansson

12:07 Jun 30, 2003
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering / tryckeri
German term or phrase: Druckvorstufe
Tryckeribranschen. Typ av förstadium, t.ex. för granskning av konturer, färgnyanser, innan den egentliga tryckningen utförs.
Erik Hansson
Germany
prepress
Explanation:
... används tex av Heidelberg i Sverige.

Det kallas
- prepress
- tryck
- efterbehandling

(erf av egna översättningar för Heidelberg)

"Druckvorstufe
Unter dem Begriff Druckvorstufe fasst man die Gesamtheit der Arbeitsgänge zusammen, die von dem zu druckenden Ausgangsmaterial – Texte, Bilder – bis zur fertigen Druckvorlage erforderlich sind. Dazu gehören Seitenlayout, Satzherstellung und Bildverarbeitung, gegebenenfalls auch Seiten- und Bogenmontage sowie die Belichtung von Filmen zur Druckplattenherstellung."
Selected response from:

Holger Gremminger
Grading comment
Tack, tack, hemskt mycket tack ;-)
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5prepress
Holger Gremminger
1korrekturavdragReino Havbrandt
1Tryckunderlag, underlag för tryckningStaffan Wiman


Discussion entries: 1





  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
Tryckunderlag, underlag för tryckning


Explanation:
Vild gissning. Ett provtryck är det väl inte frågan om?

Staffan Wiman
Sweden
Native speaker of: Swedish
PRO pts in pair: 745

1 hr   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
korrekturavdrag


Explanation:
är en term som snurrar i huvvet på mej, Googla på det en stund, nån som vill.

Reino Havbrandt
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in pair: 2562

3 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
prepress


Explanation:
... används tex av Heidelberg i Sverige.

Det kallas
- prepress
- tryck
- efterbehandling

(erf av egna översättningar för Heidelberg)

"Druckvorstufe
Unter dem Begriff Druckvorstufe fasst man die Gesamtheit der Arbeitsgänge zusammen, die von dem zu druckenden Ausgangsmaterial – Texte, Bilder – bis zur fertigen Druckvorlage erforderlich sind. Dazu gehören Seitenlayout, Satzherstellung und Bildverarbeitung, gegebenenfalls auch Seiten- und Bogenmontage sowie die Belichtung von Filmen zur Druckplattenherstellung."


    Reference: http://www.se.heidelberg.com/
Holger Gremminger
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 438
Grading comment
Tack, tack, hemskt mycket tack ;-)