KudoZ home » German to Swedish » Tech/Engineering

Steuergerät

Swedish translation: styrdon (ECU) =Electr. Conr. Unit


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Steuergerät
Swedish translation:styrdon (ECU) =Electr. Conr. Unit
Entered by: Staffan Wiman

11:29 Jul 1, 2003
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering / Bildelar
German term or phrase: Steuergerät
im Steuergerät hinterlegt,
stored in the ECU (vad ät ECU)
Av sammanhanget skulle det vara något felmeddelandeminne.
"lagrat i styrsystemet"
Staffan Wiman
Sweden
motorstyrdon
Explanation:
...alt "motorstyrenhet" beroende på biltillverkare. ECU betyder "engin control unit".

--------------------------------------------------
Note added at 2003-07-01 13:00:07 (GMT)
--------------------------------------------------

Tyrckfel! Ska givetvis vara \"engine control unit\".
Selected response from:

Klas Törnquist
Grading comment
Tack! Jag fick hjälp av kundens expert, och han skrev "styrdonet (ECU)".
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +3styrenhet
Erik Hansson
5motorstyrdon
Klas Törnquist
2 -1styrsystemReino Havbrandt


  

Answers


6 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
styrenhet


Explanation:
eller styrsystem som du själv föreslår.
Opel kör med styrutrustning.

--------------------------------------------------
Note added at 23 mins (2003-07-01 11:53:12 GMT)
--------------------------------------------------

Kolla även följande länk (ang. ECU):

http://members.fortunecity.se/etc/chips.htm


    Egen erf. av liknande texter
Erik Hansson
Germany
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 2674

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Sven Petersson
9 mins
  -> Tack!

agree  Renassans LS
41 mins
  -> Tack!

neutral  Klas Törnquist: Ställer mig tveksam till att Opel har gått över till "styrutrustning" i st f "styrenhet". De har dock relativt nyligen bytt översättningsleverantör.
1 hr

agree  Holger Gremminger
2 hrs

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5
motorstyrdon


Explanation:
...alt "motorstyrenhet" beroende på biltillverkare. ECU betyder "engin control unit".

--------------------------------------------------
Note added at 2003-07-01 13:00:07 (GMT)
--------------------------------------------------

Tyrckfel! Ska givetvis vara \"engine control unit\".


    Bilmanualer
Klas Törnquist
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 1390
Grading comment
Tack! Jag fick hjälp av kundens expert, och han skrev "styrdonet (ECU)".

3 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5 peer agreement (net): -1
styrsystem


Explanation:
ECU betyder sannolikt Electronic Control Unit = elektronisk styrenhet = styrsystem.
Cummins använder Electronic control module = ECM på sina dieslar, men det är ju i Amerikat. Men visst kan väl Klas ha rätt, också.

Reino Havbrandt
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in pair: 2562

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Klas Törnquist: "Styrsystem" är enligt min mening ett vidare, överordnat begrepp. I (motor)styrsystemet ingår styrdon (styrenhet), givare och manöverdon. ECM och ECU är samma grej. Huvudsaken är att ECM *inte* översätts med "motorkontrollmodul" (Usch!).
20 hrs