KudoZ home » German to Swedish » Tech/Engineering

Bremspedalschalter

Swedish translation: bromspedalkontakt, bromsljuskontakt


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Bremspedalschalter
Swedish translation:bromspedalkontakt, bromsljuskontakt
Entered by: Staffan Wiman

18:02 Jul 2, 2003
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
German term or phrase: Bremspedalschalter
Bromspedalens kontakt har jag försökt med. Sedan talas det om die Kontakte im inneren des Schalters. "de båda kontakterna inne i kontakten" låter inte klokt.
Staffan Wiman
Sweden
bromspedalkontakt
Explanation:
die Kontakte im inneren des Schalters = kontaktens brytare

Engström ger kontaktstycke, omkopplingskontakt för Schalterkontakt
Selected response from:

Mats Wiman
Sweden
Grading comment
Tack för hjälpen!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1bromspedalkontakt
Klas Törnquist
4 +1bromspedalkontakt
Mats Wiman
4bromspedalsströmställareReino Havbrandt


  

Answers


35 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
bromspedalkontakt


Explanation:
die Kontakte im inneren des Schalters = kontaktens brytare

Engström ger kontaktstycke, omkopplingskontakt för Schalterkontakt


    Professional experience
Mats Wiman
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 2143
Grading comment
Tack för hjälpen!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  myrwad
8 hrs

40 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
bromspedalkontakt


Explanation:
...brukar det kallas. Den har normalt funktionen att tända bromsljuset (bromsljuskontakt) och kan även ha en funktion att deaktivera farthållaren. På bilar med automatlåda finns det även en kontakt på bromspedalen som medger att växelväljaren flyttas till/från vissa lägen när bromspedalen är ansatt.

--------------------------------------------------
Note added at 2003-07-02 18:46:36 (GMT)
--------------------------------------------------

Om du tycker det känns knasigt med kontakt i kontakt så kan du väl kalla hela grejen för \"kontaktenhet\" e d.


    Bilmanualer
Klas Törnquist
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 1390

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  myrwad
8 hrs
  -> Tackar!

12 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
bromspedalsströmställare


Explanation:
är en möjlighet, då kan man säga: anslutningarna inuti strömställaren
Jag tycker att "kontakt" är ett ord som man bör undvika, just därför att det kan betyda nästan vad som helst; bättre att vara specifik, och tala om brytare, frånskiljare, strömställare, väljare, kontaktdon, anslutningar, hylsor eller vad det nu kan vara. Varken mitt eller vännernas förslag, bromspedalskontakt finns på nätet; däremot verkar bromsljuskontakt vara vanligt. Ang strömställare så ger det 1200 Googlar, och kontakt ger 1,2 miljoner, däribland singelsidor mm.

Reino Havbrandt
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in pair: 2562