KudoZ home » German to Swedish » Tech/Engineering

Datendurchsatz

Swedish translation: överföringshastighet


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Datendurchsatz
Swedish translation:överföringshastighet
Entered by: Erik Hansson

06:58 Jul 3, 2003
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering / IT/lagringsmedia
German term or phrase: Datendurchsatz
Magnetbandsteknik.
Det handlar om nya generationer av kassetter:

"Mit jeder neuen Generation sind eine Verdoppelung der Speicherkapazität und des Datendurchsatzes vorgesehen."

"Speicherkapazität" översätter jag helt enkelt till minneskapacitet, men "Datendurchsatz" ger mig lite huvudbry. Har det att göra med åtkomsthastigheten?
Erik Hansson
Germany
överföringshastighet
Explanation:
kommunikationshastighet, överföringshastighet
Unter dem Datendurchsatz eines Systems versteht man die Anzahl von Bytes, die pro Sekunde verarbeitet oder transportiert werden können. Je höher der Datendurchsatz, desto schneller ist das System.
Selected response from:

Reino Havbrandt
Sweden
Grading comment
Tack till er alla för värdefull hjälp.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1överföringshastighetReino Havbrandt
5(lagringskapacitet samt) skriv- och läshastighet
Sven Petersson
4genomflöde/dataflöde/datagenomflödeSara Hagelstam
4DatagenomströmningRenassans LS
2SnabbhetStaffan Wiman


  

Answers


18 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
Snabbhet


Explanation:
Det är väl det det är frågan om, även om det inte låter så proffsigt. Men det är en gissning.

Staffan Wiman
Sweden
Native speaker of: Swedish
PRO pts in pair: 745

22 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Datagenomströmning


Explanation:
Är en rätt rak översättning.

Den arbetsmängd som utförs under en bestämd tid (t.ex. 1 Gb/s).




    Wordfinder
Renassans LS
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 124

24 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
genomflöde/dataflöde/datagenomflöde


Explanation:
Inte för att jag betraktar Microsofts ordlistor som en bibel precis, så är detta vad de säger. Men visst har det med hastigheten att göra!

Sara Hagelstam
Native speaker of: Swedish
PRO pts in pair: 56

34 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
(lagringskapacitet samt) skriv- och läshastighet


Explanation:
Implicit in answer.

Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 2209

43 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
överföringshastighet


Explanation:
kommunikationshastighet, överföringshastighet
Unter dem Datendurchsatz eines Systems versteht man die Anzahl von Bytes, die pro Sekunde verarbeitet oder transportiert werden können. Je höher der Datendurchsatz, desto schneller ist das System.


    Reference: http://www.kotus.fi/svenska/artiklar/bokenutanband/bokut11.s...
Reino Havbrandt
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in pair: 2562
Grading comment
Tack till er alla för värdefull hjälp.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  myrwad
9 hrs