KudoZ home » German to Swedish » Tech/Engineering

Klemmenkopf

Swedish translation: klämkontakt


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Klemmenkopf
Swedish translation:klämkontakt
Entered by: Erik Hansson

12:03 Jul 5, 2003
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
German term or phrase: Klemmenkopf
Högtalare. Det rör sig om anslutningen av kablar på baksidan. Användaren ska trycka in "Klemmenkopf", föra in den avisolerade trådänden i ett hål och sedan släppa "Klemmenkopf". Jag antar att det rör sig om en liten, fjädrande del (genomgående hål för kabeln när den trycks ned), men vad heter den på svenska?
Erik Hansson
Germany
klämkontakt
Explanation:
...kan det väl kallas.
Selected response from:

myrwad
Sweden
Grading comment
Tack för hjälpen! Jag tror man kan kalla den här prylen "klämkontakt".
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4arretering
Holger Gremminger
4klämkontaktmyrwad


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
klämkontakt


Explanation:
...kan det väl kallas.

myrwad
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 2828
Grading comment
Tack för hjälpen! Jag tror man kan kalla den här prylen "klämkontakt".

3 days3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
arretering


Explanation:
Det är arreteringen som lossas när man trycker på "Klemmenkopf".
Kanske du kan använda "arretering" direkt ...


    Reference: http://www.trimlog.se/hogtalarkontakt_frame.htm
Holger Gremminger
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 438