ProZ.com global directory of translation services
 The translation workplace
Ideas
KudoZ home » German to Swedish » Tech/Engineering

Schälbohrer

Swedish translation: konisk plåtborr

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Schälbohrer
Swedish translation:konisk plåtborr
Entered by: Klas Törnquist

11:14 Aug 28, 2003
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
German term or phrase: Schälbohrer
En typ av borr?
vad kallas detta i så fall?
Eva Palm
konisk plåtborr
Explanation:
Conrad: Für gratfreies Bohren und Aufreiben von Blechen, Rohren, Stahlprofilen
Clas Ohlson: Konisk plåtborr av snabbstål (HSS). 2-skärig för hål 6-20 mm. 8 mm skaft. Ett oumbärligt verktyg vid t.ex. montering av bilantenner.
Selected response from:

Klas Törnquist
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4konisk plåtborr
Klas Törnquist
1håltagareReino Havbrandt


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
håltagare


Explanation:
Jag är inte helt säker på detta, men det är kanske fråga om ett sågblad som är runt, och sitter i en specialhållare. Håltagare skulle kunna vara ett användbart namn.
HSS-PRÄZ.-SCHÄLAUFBOHRER 3 - 14 MM
Teileklasse BOHRER
Beschreibung BESTAND OHNE FÜHRUNG.ZUM BOHREN GRÖSSERER LÖCHER IN DÜNNES MATERIAL ODER ZUM AUFBOHREN BEREITS VORHANDENER LÖCHER, BESTELLNR.:118020 L.-NR.:000320

Reino Havbrandt
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in pair: 2562

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Staffan Wiman: Det du beskr. låter som en hålsåg.
5 hrs
  -> Ja, men det finns andra varianter, arborrar och, som sagt, koniska håltagare

20 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
konisk plåtborr


Explanation:
Conrad: Für gratfreies Bohren und Aufreiben von Blechen, Rohren, Stahlprofilen
Clas Ohlson: Konisk plåtborr av snabbstål (HSS). 2-skärig för hål 6-20 mm. 8 mm skaft. Ett oumbärligt verktyg vid t.ex. montering av bilantenner.


    Conrad + Clas Ohlson
Klas Törnquist
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 1386