KudoZ home » German to Swedish » Tech/Engineering

Massendurchflußmeßgerät

Swedish translation: massflödesmätare


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Massendurchflußmeßgerät
Swedish translation:massflödesmätare
Entered by: Erik Hansson

18:36 Nov 4, 2003
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering / explosionsskydd
German term or phrase: Massendurchflußmeßgerät
Explosionsskydd.
Tyvärr dåligt med ytterligare kontext.
Erik Hansson
Germany
mätare för massflöde
Explanation:
massflödesmätare
Selected response from:

Reino Havbrandt
Sweden
Grading comment
Tack för hjälpen! Många träffar för massflödesmätare.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1mätare för massflödeReino Havbrandt
5 -1flödesmätare
Lennart Helgesson
4massgenomflödesmätaremyrwad


  

Answers


6 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
massgenomflödesmätare


Explanation:
direkt översättning

myrwad
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 2828

30 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
mätare för massflöde


Explanation:
massflödesmätare


    Reference: http://www.s-e-g-process.se/Pages/flow/massflow/massflow.htm...
Reino Havbrandt
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in pair: 2562
Grading comment
Tack för hjälpen! Många träffar för massflödesmätare.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mario Marcolin
13 hrs

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): -1
Massendurchflußmeßgerät
flödesmätare


Explanation:
Med en flödesmätare mäts oftast en volym per tidsenhet t.ex. l/s för en vattenmätare. Det tyska ordet är ett exempel på s.k. tysk "övertydlighet" varför det kan förenklas på svenska utan att någon kan missförstå innebörden.

Lennart Helgesson
Sweden
Native speaker of: Swedish
PRO pts in pair: 1392

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Reino Havbrandt: Massflödesmätare mäter som som benämningen antyder massan på det medium som passerar igenom. Därmed är mätaren okänslig för vilket tryck eller temperatur mediet har
1 hr