KudoZ home » German to Swedish » Tech/Engineering

Ruhe-Polster

Swedish translation: ljuddämpningsskikt


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Ruhe-Polster
Swedish translation:ljuddämpningsskikt
Entered by: Erik Hansson

09:03 Nov 10, 2003
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering / golvlaminat
German term or phrase: Ruhe-Polster
Golvlaminat.
Troligen har kunden själv uppfunnit detta begrepp som står för ett visst skikt i laminatgolvet. Skiktet ska reducera ljudet som uppstår när man går på golvet. Någon som har ett bra översättningsförslag på lager?
Erik Hansson
Germany
ljuddämpningsmatta
Explanation:
vissa laminatgolvplattor har en matta av ljuddämpande material som understa skikt.
Selected response from:

asptech
Grading comment
Stort tack till alla för värdefull hjälp! Detta skikt är integrerat i materialet, och innebär alltså att man inte behöver rulla ut någon skummatta el.likn. på undergolvet.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +2ljuddämpningsmattaasptech
4underlagsmattaReino Havbrandt
3 +1Skumbaksida
Lennart Helgesson
3stegdämparemyrwad
1skumskiktnasholm


  

Answers


37 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
ljuddämpningsmatta


Explanation:
vissa laminatgolvplattor har en matta av ljuddämpande material som understa skikt.

asptech
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 1152
Grading comment
Stort tack till alla för värdefull hjälp! Detta skikt är integrerat i materialet, och innebär alltså att man inte behöver rulla ut någon skummatta el.likn. på undergolvet.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Holger Gremminger: Eller ljuddämpningsskikt - jag tror dock inte att "Ruhe" har med ljud att göra, snarare är det den yta som laminatet "vilar" på. Eller????
1 hr
  -> "Ruhe" används ofta för att beteckna vibrationsfrihet, och ljud är ju en form av vibration.

agree  Mario Marcolin: dämpningsskikt/dämpskikt
8 hrs

41 mins   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
skumskikt


Explanation:
Är en form av ljuddämpande skikt i sådana golv. Men det kanske inte består av skum?

nasholm
PRO pts in pair: 27

41 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
Skumbaksida


Explanation:
Andra förslag är dämpskikt eller akustikgolv men det avser ju hela golvet dvs. alla skikt tillsammans

Lennart Helgesson
Sweden
Native speaker of: Swedish
PRO pts in pair: 1392

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mario Marcolin: dämpskikt
8 hrs

2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
stegdämpare


Explanation:
kan man väl kalla det?

myrwad
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 2828

10 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
underlagsmatta


Explanation:
eller dämpatta
tror jag de brukar kallas
Jag la 60 kvadrat laminatgolv i huset i somras.
På etiketten till rullarna står de:t Unterlagsschaum - Underlay foam - Mellanläggsfoam, men det där sista är nog gjort med översättningsmaskin :-)

Reino Havbrandt
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in pair: 2562