KudoZ home » German to Swedish » Tech/Engineering

Schärfkörper

Swedish translation: sliphuvud, skärphuvud


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Schärfkörper
Swedish translation:sliphuvud, skärphuvud
Entered by: Staffan Wiman

07:39 Jan 23, 2004
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering / Slipverktyg
German term or phrase: Schärfkörper
Den "aktiva" delen av ett litet diamantslipverktyg för cirkelknivar som ser ut som en liten fil. Bladet? Sliphuvud kan det väl inte heta? Schleifkörper har jag frågat om förr men det här är ju något helt annat.
Staffan Wiman
Sweden
sliphuvud
Explanation:
eller skärpningshuvud skulle jag vilja kalla den
Selected response from:

Reino Havbrandt
Sweden
Grading comment
Tack för hjälpen.
Jag ändrade mitt slipblad till sliphuvud.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +1sliphuvudReino Havbrandt
2profil
Erik Hansson


Discussion entries: 1





  

Answers


11 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
profil


Explanation:
gissar jag på. Fast det säger inte så mycket om funktionen utan mer om formen.
Clas Ohlson i Insjön säljer "Diamantslipstift i sats med 10 st olika profiler för slipning av stål..."



    Clas Ohlson
Erik Hansson
Germany
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 2674

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
sliphuvud


Explanation:
eller skärpningshuvud skulle jag vilja kalla den


    Reference: http://www.tornova.se/Sharpex/sharpreserv.html
Reino Havbrandt
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in pair: 2562
Grading comment
Tack för hjälpen.
Jag ändrade mitt slipblad till sliphuvud.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mario Marcolin
2 hrs