KudoZ home » German to Swedish » Tech/Engineering

Regelgewinde

Swedish translation: metrisk gänga


12:19 Mar 3, 2004
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
German term or phrase: Regelgewinde
Alle Drehmomente MA sind Richtwerte für metrische Regelgewinde nach DIN 13. Reibungszahl 0.14 - neue Schraube unge-schmiert.

Vridmomenten MA är riktvärden för metriska regleringsgängor enligt DIN 13. Friktionskoefficient 0,14 för nya osmorda skruvar
Reino Havbrandt
Sweden
Swedish translation:metrisk gänga
Explanation:
regel står väl för att det är normerat men en svensk vet att M8 osv är en metrisk gänga enligt någon norm
Selected response from:

Lennart Helgesson
Sweden
Grading comment
Tack! JAg tror jag stryker regel
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2metrisk gänga
Lennart Helgesson
5ISO-gängaasptech


  

Answers


12 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
metrisk gänga


Explanation:
regel står väl för att det är normerat men en svensk vet att M8 osv är en metrisk gänga enligt någon norm

Lennart Helgesson
Sweden
Native speaker of: Swedish
PRO pts in pair: 1392
Grading comment
Tack! JAg tror jag stryker regel

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Jerker Thorell: Eftersom det står enligt DIN 13 är ISO och regel överflödigt.
18 mins
  -> Tackar

agree  Horst2
20 hrs
  -> Tackar

21 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
ISO-gänga


Explanation:
metrisches Regelgewinde = metrisk ISO-gänga

asptech
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 1152