KudoZ home » German to Swedish » Transport / Transportation / Shipping

Endlagenrastung

Swedish translation: tvålägesomkopplare utan återfjädring


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Endlagenrastung
Swedish translation:tvålägesomkopplare utan återfjädring
Entered by: Lena Samuelsson

10:26 Apr 2, 2007
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Transport / Transportation / Shipping / hastighetsbegränsare t.ex. för staplingskranar
German term or phrase: Endlagenrastung
Kontext:
"Vorabschaltung mit einem Schalter mit Endlagenrastung für beide Drehrichtungen und elektromagnetischer Rückstellung des Druckbolzens"

Kan man kalla det för ändlägesspärr?
Lena Samuelsson
Sweden
tvålägesomkopplare utan återfjädring
Explanation:
Det är sannolikt en omkopplare typ SPDT Single Pole Double Throw. end position latching syftar sannolikt på *omkopplarens* ändlägen, alltså att omkopplaren ligger kvar i båda lägena. Ett nördigt uttryck för funktionen är "bistabil vippa"

--------------------------------------------------
Note added at 1 day9 hrs (2007-04-03 20:25:46 GMT)
--------------------------------------------------

En tydligare och kortare term är kanske "växlande omkopplare", det används ju av Omron och andra tillberkare.
Selected response from:

Reino Havbrandt
Sweden
Grading comment
Tusen tack Balrog, och Mårten också! Det blev till slut "växlande omkopplare
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1tvålägesomkopplare utan återfjädringReino Havbrandt
4änd-/gränslägesbrytare
Mårten Sandberg


Discussion entries: 1





  

Answers


54 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Schalter mit Endlagenrastung
änd-/gränslägesbrytare


Explanation:
Använd det etablerade ändlägesbrytare/gränslägesbrytare istället för att översätta term för term.

--------------------------------------------------
Note added at 1 day4 hrs (2007-04-03 14:51:52 GMT)
--------------------------------------------------

Efter diskussioner och ny info så vill jag inte längre insistera på detta alternativ.

Mårten Sandberg
Works in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 8

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Reino Havbrandt: tvålägesomkopplare utan återfjädring. När nocken passerar brytaren mot ändläget, slås den om, så att motorn går långsammare.
46 mins

1 day9 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
tvålägesomkopplare utan återfjädring


Explanation:
Det är sannolikt en omkopplare typ SPDT Single Pole Double Throw. end position latching syftar sannolikt på *omkopplarens* ändlägen, alltså att omkopplaren ligger kvar i båda lägena. Ett nördigt uttryck för funktionen är "bistabil vippa"

--------------------------------------------------
Note added at 1 day9 hrs (2007-04-03 20:25:46 GMT)
--------------------------------------------------

En tydligare och kortare term är kanske "växlande omkopplare", det används ju av Omron och andra tillberkare.

Reino Havbrandt
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 52
Grading comment
Tusen tack Balrog, och Mårten också! Det blev till slut "växlande omkopplare

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mario Marcolin
5 days