KudoZ home » Hungarian » Electronics / Elect Eng

Mértékegységek helyesírása

Hungarian translation: Itt az MHSZ ide vonatkozó része


17:51 Jun 28, 2007
Hungarian to Hungarian translations [PRO]
Tech/Engineering - Electronics / Elect Eng
Hungarian term or phrase: Mértékegységek helyesírása
Ha nem rövidítünk, hanem kiírjuk, hogy volt/watt/amper, akkor kis vagy nagy kezdőbetűvel helyes?

Ha a kilométer, kilogram stb. analógiáját nézem, akkor kicsivel írjuk.
A magyar weben teljes a káosz, ingadozik a helyesírás kis és nagy kezdőbetű között.
SZM
Hungarian translation:Itt az MHSZ ide vonatkozó része
Explanation:
A mértékegységek jelét kis vagy nagy kezdőbetűvel írjuk aszerint, hogy a jel közszóból vagy személy¬¬névből származik: m (= méter), km (= kilométer); N (= newton), K (= kelvin); stb.
Mindig nagy kezdőbetűvel írjuk azonban az elemek vegyjelét: O (= oxigén), Na (= nátrium) stb.
Ha egy magában kisbetűs rövidítés mondatkezdő helyzetbe kerül, első betűje természetesen nagyra cserélődik: Csüt. délben érkezünk. Kb. húszan leszünk. Stb. – Szabványokban előírt formákat csupa nagybetűs szövegben sem szabad megváltoztatni: A KÉSZÍTMÉNY ÁRA 15 Ft; ALAPTERÜLET: 100 m2; stb.

278. A rövidítések többsége után pontot szokás tenni: a. (= alatt. alsó), dec. (= december), é. n. (= év nélkül), Salg. (= Salgótarján) tb. (Vö. 282.)
Pont nélkül írjuk azonban (szabványainkhoz és a nemzetközi szokáshoz igazodva) a pénzfajták rövidítését: f (= fillér), Rbl (= rubel); az égtájak rövidítését: D (= dél), ÉK (= északkelet); a gépko¬csik országjelzését: H (= Magyarország), NL (= Hollandia); az országnevek kódjait: HU (= Magyar¬ország), CS (= Csehszlovákia); a vegyjeleket: S (= kén), Cl (= klór); a fizikai mennyiségek jelét: a (= gyorsulás), v (= sebesség); a mértékegységek jelét: g (= gramm), hl (= hektoliter), MW (= megawatt); a matematikai jelöléseket: lg (= logaritmus), sin (= szinusz); stb. (Vö. 279., 282.) ...
...
279. A magyar és a nemzetközi szabványokban rögzített jeleket és kódokat az ott előírt formában kell használni. (Vö. 278.) – A nemzetközi mértékegységek (az SI-egységek) írásmódját minisztertanácsi rendelet szabályozza.
A szokásos eljárásokkal alkotott rövidítéseken kívül a szaktudományok különleges rövidítéseket, jeleket és kódokat is alkalmazhatnak.
280. A rövidítésekhez, jelekhez stb. a toldalékokat kötőjellel kapcsoljuk. Ilyenkor ezek mindig olyan alakjukban járulnak a rövidítésekhez, jelekhez stb., amilyenben a kiejtett formákhoz kapcsolódnának; tehát tekintetbe vesszük az illeszkedés és a hasonulás törvényeit, valamint kiírjuk az esetleges előhangzót is: u.-ban (= utcában), Ft-ot, Ft-tal (= forintot, forinttal), ker.-nek (= kerületnek), ÉK-en (= északkeleten), K-ot, K-mal (= káliumot; káliummal), m2-enként, m2-es (= négyzetméterenként, négyzetméteres), °C-on, °C-kal, °C-os (= Celsius-fokon, Celsius-fokkal, Celsius-fokos) stb.
...
282. A gyakrabban előforduló állandó rövidítések és jelek:

***Nem másolom ide az egész táblázatot ***

A amper
°C Celsius-fok
K kelvin
kg kilogramm
N newton
V volt
W watt


--------------------------------------------------
Note added at 2 óra (2007-06-28 20:20:17 GMT)
--------------------------------------------------

http://mek.oszk.hu/01500/01547/
Selected response from:

Katalin Horváth McClure
United States
Grading comment
Akkor jól gondoltam, az első gondolatom volt a helyes, csak megzavart a weben a sok nagybetűs mértékegység. Köszönöm a segítséget.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +2Itt az MHSZ ide vonatkozó része
Katalin Horváth McClure
5 +1Variáns
JANOS SAMU


Discussion entries: 7





  

Answers


18 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
mértékegységek helyesí­rása
Itt az MHSZ ide vonatkozó része


Explanation:
A mértékegységek jelét kis vagy nagy kezdőbetűvel írjuk aszerint, hogy a jel közszóból vagy személy¬¬névből származik: m (= méter), km (= kilométer); N (= newton), K (= kelvin); stb.
Mindig nagy kezdőbetűvel írjuk azonban az elemek vegyjelét: O (= oxigén), Na (= nátrium) stb.
Ha egy magában kisbetűs rövidítés mondatkezdő helyzetbe kerül, első betűje természetesen nagyra cserélődik: Csüt. délben érkezünk. Kb. húszan leszünk. Stb. – Szabványokban előírt formákat csupa nagybetűs szövegben sem szabad megváltoztatni: A KÉSZÍTMÉNY ÁRA 15 Ft; ALAPTERÜLET: 100 m2; stb.

278. A rövidítések többsége után pontot szokás tenni: a. (= alatt. alsó), dec. (= december), é. n. (= év nélkül), Salg. (= Salgótarján) tb. (Vö. 282.)
Pont nélkül írjuk azonban (szabványainkhoz és a nemzetközi szokáshoz igazodva) a pénzfajták rövidítését: f (= fillér), Rbl (= rubel); az égtájak rövidítését: D (= dél), ÉK (= északkelet); a gépko¬csik országjelzését: H (= Magyarország), NL (= Hollandia); az országnevek kódjait: HU (= Magyar¬ország), CS (= Csehszlovákia); a vegyjeleket: S (= kén), Cl (= klór); a fizikai mennyiségek jelét: a (= gyorsulás), v (= sebesség); a mértékegységek jelét: g (= gramm), hl (= hektoliter), MW (= megawatt); a matematikai jelöléseket: lg (= logaritmus), sin (= szinusz); stb. (Vö. 279., 282.) ...
...
279. A magyar és a nemzetközi szabványokban rögzített jeleket és kódokat az ott előírt formában kell használni. (Vö. 278.) – A nemzetközi mértékegységek (az SI-egységek) írásmódját minisztertanácsi rendelet szabályozza.
A szokásos eljárásokkal alkotott rövidítéseken kívül a szaktudományok különleges rövidítéseket, jeleket és kódokat is alkalmazhatnak.
280. A rövidítésekhez, jelekhez stb. a toldalékokat kötőjellel kapcsoljuk. Ilyenkor ezek mindig olyan alakjukban járulnak a rövidítésekhez, jelekhez stb., amilyenben a kiejtett formákhoz kapcsolódnának; tehát tekintetbe vesszük az illeszkedés és a hasonulás törvényeit, valamint kiírjuk az esetleges előhangzót is: u.-ban (= utcában), Ft-ot, Ft-tal (= forintot, forinttal), ker.-nek (= kerületnek), ÉK-en (= északkeleten), K-ot, K-mal (= káliumot; káliummal), m2-enként, m2-es (= négyzetméterenként, négyzetméteres), °C-on, °C-kal, °C-os (= Celsius-fokon, Celsius-fokkal, Celsius-fokos) stb.
...
282. A gyakrabban előforduló állandó rövidítések és jelek:

***Nem másolom ide az egész táblázatot ***

A amper
°C Celsius-fok
K kelvin
kg kilogramm
N newton
V volt
W watt


--------------------------------------------------
Note added at 2 óra (2007-06-28 20:20:17 GMT)
--------------------------------------------------

http://mek.oszk.hu/01500/01547/

Katalin Horváth McClure
United States
Specializes in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 4
Grading comment
Akkor jól gondoltam, az első gondolatom volt a helyes, csak megzavart a weben a sok nagybetűs mértékegység. Köszönöm a segítséget.
Notes to answerer
Asker: Köszönöm, ez nagyon gyors volt és minden részletre kiterjedő. A kiírt nem rövidített mértékegységekkel volt gondom, azzal is csak azért, mert a magyar weben látok olyanokat, hogy 12 Volt, 500 Watt stb., és nem is keveset. Ahogy nézegetem, más mértékegységeknél rend van, mert olyat nem találok, hogy 5 Kilométer, Kilogram.


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Attila Piróth
11 mins

agree  juvera
22 hrs

7 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
Variáns


Explanation:
Megnézzük a Mértékegység Lexikonban, hiszen a Magyar Helyesírási Szabályok mértékegység fejezetét ezzel összhangban alkották. ISBN 963 10 7284 3

JANOS SAMU
United States
Native speaker of: Native in HungarianHungarian

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Andras Szekany: ? figyelj, ha Te is statisztikából akarsz szigorlatoztatni, szólj, felkészülök - de nem te leszel az 1.
18 hrs