KudoZ home » Hungarian » Other

várfelügyelői lakás?!

Hungarian translation: inspektori/intézői kúria, inspektor/intéző háza


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Hungarian term or phrase:várfelügyelői lakás?!
Hungarian translation:inspektori/intézői kúria, inspektor/intéző háza
Entered by: Katalin Rozália Szász

19:02 Oct 29, 2002
Hungarian to Hungarian translations [PRO]
/ történelem
Hungarian term or phrase: várfelügyelői lakás?!
Egy kastély melletti épület, ahonnan az uradalmat irányítják, és lakása is az e tisztséget betöltő személynek. Franciául conciergerie.Minek lehet ezt magyarul nevezni? Semmi épkézláb ötletem nincs ( a fentin kívül).
Katalin Rozália Szász
inspektori/intézői kúria, inspektor/intéző háza
Explanation:
A kérdésre jó néhány napja adott válaszom eltűnt, úgyhogy a legfontosabbakat megismétlem.

Az intéző valóban jó szó, sokkal jobb, mint a gondnok, mely újabb szövegkörnyezetben állná meg a helyét. Történeti szövegekben ugyanakkor az intéző mellett ugyanakkor az inspektor szó is használatos, jelentése a Magyar értelmező szótár szerint uradalmi intéző.

Az inspektor/intéző nagy hatalommal bíró személy volt, ennek megfelelően hajléka is tekintélyes volt. A ház szó nyilván jó, általános megoldás, de a kúria (udvarház) szó talán korhűbb.

Közben a vár körül is egyre másra épülnek az újabb épületek: templom, plébánia, két bérház, mészárszék, nagykocsma, az inspektor kúriája, a provizor háza. A gazdasági épületek, istállók a szomszédos Tóti-pusztán épülnek fel. A képen is látható kocsmaépület irodalomtörténeti érdekessége, hogy itt lépett fel elsőször Petőfi vándorszínészként.

Az inspektor a vár/uradalom ura alá tartozó szolgálók közül a legmagasabb rendű; hatalmasabb, mint a provizor, amit közvetve az is mutat, hogy utóbbiból több is lehet:

Nemcsak a gyulai Gaál család felemelkedése kapcsolódik egy nagybirtok képviseletéhez.173 A Dél-Dunántúl többi megyéjében is tapasztalunk hasonlókat. Zala több vezető tisztségviselője kezdte pályafutását egy nagybirtokon.174 A 18. századi Baranyában az uradalmi tisztviselők komoly birtokszerzők voltak. Egyes családok, mint a Hölding, a Friebaisz és a Hegyi, a megye vezető családjai körébe emelkedtek.175 Tolnában 1728-ban az országgyűlési követek utasításainak kidolgozására választott bizottságba Gaál Gábor, az Esterházy-uradalom „inspektora”, két uradalmi provizor és egy főszolgabíró került. 1764. április 9-én ugyanezen, többségében megyei tisztviselőkből és táblabírákból álló bizottság munkájában – miként a határozat megjegyezte – az uradalmak ügyészei is részt vehettek.176 Az uradalom fontossága mellett itt azt látjuk, hogy azt már az ügyészek képviselik, és nem a tiszttartók.



--------------------------------------------------
Note added at 2002-11-03 21:22:16 (GMT)
--------------------------------------------------

ő = hosszú ö
ű = hosszú ü
Selected response from:

Attila Piróth
France
Grading comment
Nagyon köszönöm mindenkinek, a szövegembe szerintem ez illett a legjobban.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5intézői lak
Ildiko Santana
4 +1intéző-lak vagy az intéző háza
Eva Blanar
4inspektori/intézői kúria, inspektor/intéző háza
Attila Piróth
4gondnoki lakás
Katalin Horváth McClure


Discussion entries: 1





  

Answers


38 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
gondnoki lakás


Explanation:
szerintem az uradalmat felügyel? személy az amolyan gondnok-féle, ezért javaslom a gondnoki lakást.
Mennyire régi szövegr?l van szó? Úgy értem, melyik korban vagyunk, amikor err?l beszélünk?

--------------------------------------------------
Note added at 2002-11-03 21:32:29 (GMT)
--------------------------------------------------

Ezt már egyszer ide beirtam, de a szerver problámák miatt majdnem egy teljes napi adat eltűnt. Ja, és ez a kérdés már le volt zárva különben, az is eltűnt.

A gondnok az modern szó, éppen ezért kérdeztem, hogy milyen korban vagyunk amikor erről beszélünk. (Akkor még Rozi nem adta meg, hogy középkor.) Manapság a kastélyok, várak, egyeben esetén gondnok tartja rendben a dolgokat. (Ezek a kastélyok lehetnek múzeumok, de van olyan is, ami nem az, hanem laknak benne.) Miután nem volt tiszta, hogy mikor is beszélünk erről a tisztségről ill. foglalkozásról, ezért javasoltam a gondnokot.

Mostmár világos, hogy az intéző a jó megoldás.

Katalin Horváth McClure
United States
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in pair: 129

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Ildiko Santana: A gondnoki tisztség későbbi keletű, várban, uradalomban, kastélyban nem volt még ilyen.
5 days

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
intéző-lak vagy az intéző háza


Explanation:
A régi uradalmakban nem gondnok volt, hanem intéző, a conciergerie egyébként (mint épület) társasház is lehet, történelmi szövegben esetleg cselédház(ak) - de arra nem stimmel az irányitás.


    Reference: http://www.granddictionnaire.com
Eva Blanar
Hungary
Native speaker of: Hungarian
PRO pts in pair: 46

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Ildiko Santana: Ez nagyon közel van a pontos kifejezéshez, de szerintem a megoldás "intézői lak". Amit a gondnokról írsz azzal egyetértek, országtól függetlenül.
5 days

agree  Katalin Horváth McClure
5 days

5 days   confidence: Answerer confidence 5/5
intézői lak


Explanation:
"A kastéllyal szemben az 1827-ből származó, és 1882-re átépített egykori intézői lak épületéből kialakított Szent Hubertus Panzió található."
-- Idézet a parádsasvári kastélyszálló ismertetőjéből, ahol "nem recepciós, londíner és szobaasszony, hanem a századforduló légköréhez illeszkedve intéző, számtartó, kasznár, háznagy, komornyik és komorna fogadja a betérő vendéget."

--------------------------------------------------
Note added at 2002-11-03 20:56:28 (GMT)
--------------------------------------------------

Egy másik érdekes építészet-történeti olvasmányból, \"Kastélyideál a Századfordulón\":
\"... a körbeúszó mezők a távolabbi járulékos funkciók (pl. külső cselédség lakásai, intézői lak stb.) szimbólumai lehetnek.\"
[http://arch.eptort.bme.hu/13/13fekete.html]


    Reference: http://www.herendherald.hu/008/hun/szallodak.htm
Ildiko Santana
United States
Native speaker of: Native in HungarianHungarian, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 83

5 days   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
inspektori/intézői kúria, inspektor/intéző háza


Explanation:
A kérdésre jó néhány napja adott válaszom eltűnt, úgyhogy a legfontosabbakat megismétlem.

Az intéző valóban jó szó, sokkal jobb, mint a gondnok, mely újabb szövegkörnyezetben állná meg a helyét. Történeti szövegekben ugyanakkor az intéző mellett ugyanakkor az inspektor szó is használatos, jelentése a Magyar értelmező szótár szerint uradalmi intéző.

Az inspektor/intéző nagy hatalommal bíró személy volt, ennek megfelelően hajléka is tekintélyes volt. A ház szó nyilván jó, általános megoldás, de a kúria (udvarház) szó talán korhűbb.

Közben a vár körül is egyre másra épülnek az újabb épületek: templom, plébánia, két bérház, mészárszék, nagykocsma, az inspektor kúriája, a provizor háza. A gazdasági épületek, istállók a szomszédos Tóti-pusztán épülnek fel. A képen is látható kocsmaépület irodalomtörténeti érdekessége, hogy itt lépett fel elsőször Petőfi vándorszínészként.

Az inspektor a vár/uradalom ura alá tartozó szolgálók közül a legmagasabb rendű; hatalmasabb, mint a provizor, amit közvetve az is mutat, hogy utóbbiból több is lehet:

Nemcsak a gyulai Gaál család felemelkedése kapcsolódik egy nagybirtok képviseletéhez.173 A Dél-Dunántúl többi megyéjében is tapasztalunk hasonlókat. Zala több vezető tisztségviselője kezdte pályafutását egy nagybirtokon.174 A 18. századi Baranyában az uradalmi tisztviselők komoly birtokszerzők voltak. Egyes családok, mint a Hölding, a Friebaisz és a Hegyi, a megye vezető családjai körébe emelkedtek.175 Tolnában 1728-ban az országgyűlési követek utasításainak kidolgozására választott bizottságba Gaál Gábor, az Esterházy-uradalom „inspektora”, két uradalmi provizor és egy főszolgabíró került. 1764. április 9-én ugyanezen, többségében megyei tisztviselőkből és táblabírákból álló bizottság munkájában – miként a határozat megjegyezte – az uradalmak ügyészei is részt vehettek.176 Az uradalom fontossága mellett itt azt látjuk, hogy azt már az ügyészek képviselik, és nem a tiszttartók.



--------------------------------------------------
Note added at 2002-11-03 21:22:16 (GMT)
--------------------------------------------------

ő = hosszú ö
ű = hosszú ü


    Reference: http://www.csatolna.hu/hu/tolnamegye/muemlek/esterhazy.shtml
    Reference: http://www.lib.jgytf.u-szeged.hu/aetas/98_2-3-05.htm
Attila Piróth
France
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in pair: 136
Grading comment
Nagyon köszönöm mindenkinek, a szövegembe szerintem ez illett a legjobban.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Ildiko Santana: Mi a "provizor"?....
2 hrs