KudoZ home » Hungarian to English » Business/Commerce (general)

Békéltetö Testület

English translation: conciliation board (esetleg: mediation and arbitration board)


06:35 Aug 7, 2006
Hungarian to English translations [PRO]
Bus/Financial - Business/Commerce (general) / szállitási szerzödés
Hungarian term or phrase: Békéltetö Testület
How would you call this entity in English?
Would appreciate a short description of its functions.
Thanks in advance
Pablo Grosschmid
Spain
English translation:conciliation board (esetleg: mediation and arbitration board)
Explanation:
Talán az első kifejezés a leginkább illő az általad kiragadott elnevezésre, de szövegkörnyezettől függően a második is alkalmas lehet.
Közös jellemző vonások: általában választott, vagy kijelölt, de a vitatkozó felek által önként elfogadott, egyeztető bírókból álló testület, amely bírósági eljáráson kívül, érdekegyeztetéssel igyekszik megoldani a hozzá szabad akaratukból (önként) forduló felek vitás ügyeit. sikertelen egyeztetés v. békítés esetén a probléma bírósági útra terelődik.
Iparáganként, és egyéb (jogi) érdekterületenként nagyon sok ilyen testület létezik, de angol nyelvterületeken általában ezeket a kifejezéseket használják.
Hálószemek, a kellő angol nyelvű magyarázatokkal:
http://www.em.gov.bc.ca/subwebs/M&ABoard/#Role of the
http://www.amebc.ca/legalcorner.htm
http://64.233.183.104/search?q=cache:Uw-9IBk7H0MJ:www.eurofo...|lang_hu
http://64.233.183.104/search?q=cache:XcqOlBo0ZBIJ:www.wcel.o...
http://www.norfolk.gov.nf/stat_boards.htm
http://64.233.183.104/search?q=cache:T5GTAY7iCXwJ:www.ilo.or...|lang_hu
http://64.233.183.104/search?q=cache:agM7a9v8vfoJ:www.adrlaw...|lang_hu
http://64.233.183.104/search?q=cache:IUcIOibh53AJ:www.pafso....|lang_hu
http://64.233.183.104/search?q=cache:KSK4DZU9iasJ:folk.uio.n...|lang_hu
http://64.233.183.104/search?q=cache:CIR0vD6QGYMJ:www.tgs.no...|lang_hu
Selected response from:

Maria Bolgar
Hungary
Grading comment
Köszönöm szépen !
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2Arbitration Board
Katalin Sandor
5conciliation board (esetleg: mediation and arbitration board)Maria Bolgar
4not for points - Arbitration board - additional informationjuvera


  

Answers


3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
Arbitration Board


Explanation:
This is the translation of this term in the Consumer Protection Act - youd did not give any context, so I'm just guessing this is the one.
A disrcription of its functions is given in the Act itself:
n terms of Article 18 of the Act, “arbitration boards are established for the purpose
of attempting to reach an agreement between an economic organization and a consumer to
settle a dispute or, should the prior process fail to produce results, to decide on the matter in
order to quickly, efficiently and simply enforce consumer rights.”
You'll find more here:
http://europa.eu.int/comm/employment_social/fundamental_righ...
or in Hungarian:
http://www.fvf.hu/index.php?akt_menu=146



Katalin Sandor
Hungary
Specializes in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  E. Muranyi: Agree
10 hrs
  -> Köszönöm

agree  juvera: That is the official translation, accepted by Hungarian and EU authorities.
1 day9 hrs
  -> Köszönöm - a kiegészítést külön is.

3 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
conciliation board (esetleg: mediation and arbitration board)


Explanation:
Talán az első kifejezés a leginkább illő az általad kiragadott elnevezésre, de szövegkörnyezettől függően a második is alkalmas lehet.
Közös jellemző vonások: általában választott, vagy kijelölt, de a vitatkozó felek által önként elfogadott, egyeztető bírókból álló testület, amely bírósági eljáráson kívül, érdekegyeztetéssel igyekszik megoldani a hozzá szabad akaratukból (önként) forduló felek vitás ügyeit. sikertelen egyeztetés v. békítés esetén a probléma bírósági útra terelődik.
Iparáganként, és egyéb (jogi) érdekterületenként nagyon sok ilyen testület létezik, de angol nyelvterületeken általában ezeket a kifejezéseket használják.
Hálószemek, a kellő angol nyelvű magyarázatokkal:
http://www.em.gov.bc.ca/subwebs/M&ABoard/#Role of the
http://www.amebc.ca/legalcorner.htm
http://64.233.183.104/search?q=cache:Uw-9IBk7H0MJ:www.eurofo...|lang_hu
http://64.233.183.104/search?q=cache:XcqOlBo0ZBIJ:www.wcel.o...
http://www.norfolk.gov.nf/stat_boards.htm
http://64.233.183.104/search?q=cache:T5GTAY7iCXwJ:www.ilo.or...|lang_hu
http://64.233.183.104/search?q=cache:agM7a9v8vfoJ:www.adrlaw...|lang_hu
http://64.233.183.104/search?q=cache:IUcIOibh53AJ:www.pafso....|lang_hu
http://64.233.183.104/search?q=cache:KSK4DZU9iasJ:folk.uio.n...|lang_hu
http://64.233.183.104/search?q=cache:CIR0vD6QGYMJ:www.tgs.no...|lang_hu

Maria Bolgar
Hungary
Specializes in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 12
Grading comment
Köszönöm szépen !

4 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
not for points - Arbitration board - additional information


Explanation:
Their role is to settle disputes between consumers and suppliers, regarding goods or services. However, their decision is not necessarily final.

The relevant Hungarian information is here:

A békéltető testületek közreműködése

A fogyasztó és a forgalmazó közötti vitás ügy (fogyasztói vita) tényleges lezárására a békéltető testületek vagy a bíróság eljárását lehet kezdeményezni. A békéltető testület határozata nem mindig kötelező a forgalmazó számára.

A békéltető testület a területi gazdasági kamarák mellett működő független testület, célja, hogy egyezséget hozzon létre a felek között. Egyezség hiányában az ügyet a fogyasztói jogok gyors, hatékony és egyszerű érvényesítésének biztosítása érdekében dönti el . A békéltető testület eljárása lehetőséget biztosít arra a feleknek, hogy a vitát peren kívül rendezzék.

A békéltető testület hatáskörébe tartozik:

1. az áruk és szolgáltatások minőségével, biztonságosságával és a termékfelelősségi szabályok alkalmazásával, valamint
2. a szerződések megkötésével és teljesítésével

kapcsolatos fogyasztói jogviták bírósági eljáráson kívüli rendezése
www.magyarorszag.hu/ugyintezo/ugyleirasok/vallalk/verseny/f...

Here you will find what the EU is saying about it, in a document assessing the situation of "Alternative Dispute Resolution" in all the EU countries. Pages 28-30 relate to Hungary:

http://ec.europa.eu/consumers/redress/out_of_court/adr/bkg_e...

juvera
Works in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 43