ProZ.com global directory of translation services
 The translation workplace
Ideas
KudoZ home » Hungarian to English » Certificates, Diplomas, Licenses, CVs

képzelt apa

English translation: fictitious father

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Hungarian term or phrase:képzelt apa
English translation:fictitious father
Entered by: Erzsébet Czopyk

13:29 Apr 5, 2011
Hungarian to English translations [PRO]
Social Sciences - Certificates, Diplomas, Licenses, CVs / gyámhatósági határozat
Hungarian term or phrase: képzelt apa
A Gyámhatóság határozatban elrendeli XY kiskorú gyernek részére a képzelt apa bejegyzését.
A gyermek családi neve a képzelt személy dataiank bejegyzése után X marad.

Előre is köszönöm a kollégáknak a segítséget / Thank you all in advance for posts and comments.

With kind regards, Liza
Erzsébet Czopyk
Hungary
fictitious father
Explanation:
Ez jogilag teljesen más mint a feltételezett/vélelmezett apa.
Pont arról van szó, hogy nincs meg az apa, vagy nem akarja elismerni a gyereket és akkor a gyámhatóság a kitöltetlen részbe fiktív nevet ír.

"az anya legközelebbi férfi felmenőjének családi nevét állapítják meg, de az anya szabadon választhat más családi nevet is gyermekének".

Lásd:
http://www.egyszulo.hu/index.php?p=temak&cikk=133

http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=A0300006.BM

) Az anyakönyvvezető a születési anyakönyvbe a gyámhatóság által megállapított képzelt szülők adatait jegyzi be, ha a gyermek mindkét szülője ismeretlen marad.

Képzelt apa bejegyzése

53. § (1) A születési anyakönyvbe a gyámhatóság jogerős határozata alapján képzelt apa adatait jegyzi be az anyakönyvvezető, ha

a) a gyermek életének harmadik évét betöltötte és az apa adatait még nem állapították meg;

b) a gyermeket örökbe fogadták és az örökbefogadó szülőket nem vér szerinti szülőkként jegyezték be az anyakönyvbe.

(2) Az anyának vagy a gyermek törvényes képviselőjének a kérésére a képzelt apa adatait - a gyámhatóság határozata alapján - a gyermek harmadik életévének betöltése előtt is bejegyzi az anyakönyvvezető.

(3) A (2) bekezdés szerinti esetben az anyakönyvvezető a kérelemről jegyzőkönyvet készít, amely tartalmazza az anya születési helyét és idejét, szüleinek nevét, és az anya nyilatkozatát arról, hogy a gyermek a képzelt apa vagy az anya családi nevét viseli-e.

(4) A jegyzőkönyvet - kiegészítve a gyermek születési anyakönyvi bejegyzésének másolatával - az anyakönyvvezető a gyámhatóságnak küldi meg. Ha a születést máshol anyakönyvezték, a jegyzőkönyvet a gyermek születését nyilvántartó anyakönyvvezetőnek kell megküldeni. A megkeresett anyakönyvvezető az iratokhoz csatolja a születési anyakönyvi másolatot és azokat megküldi az illetékes gyámhatóságnak.

--------------------------------------------------
Note added at 50 mins (2011-04-05 14:19:38 GMT)
--------------------------------------------------

Nem másoltam be a lényeges részt:

ha egyedülálló vagy és az apa nem ismeri el a babát
Ha egyedülálló vagy és nincs a kezedben ez a bizonyos teljes hatályú apai elismerő nyilatkozat, a babádat az apa adatai nélkül fogják anyakönyvezni. Ez úgy néz ki a gyakorlatban, hogy az anyakönyvvezető üresen hagyja az apa adatait tartalmazó rovatot és a bejegyzést nem zárja le az aláírásával. A baba ilyenkor családi neveként az anyja családi nevét viseli, az anyakönyvvezető pedig félévente felhívja az anyát vagy a gyámhatóságot, hogy pótolja a „hiányzó adatokat”. Ha ez három év alatt sem történik meg, akkor a gyámhatóság hivatalból intézkedik egy ún. képzelt apa adatainak megállapítására. Az anya legközelebbi férfi felmenőjének családi nevét állapítják meg, de az anya szabadon választhat más családi nevet is gyermekének (feltéve, hogy az más jogos érdekét nem sérti és nem sérelmes a gyerekre nézve), és kérheti azt is, hogy a gyermek változatlanul az ő családi nevét viselje. Nem szükséges megvárni, hogy a gyermek 3 éves legyen, az anya előtte is kezdeményezheti a gyámhatóságnál képzelt apa bejegyzését - megszüntetve a függő jogi helyzetet. Kivételt képez a fentiek alól az olyan eset, amikor az anya korábbi házasságakor házassági névként a férje családi nevéhez hozzákapcsolta a saját utónevét, és ha házassági névként egymás családi nevét összekapcsolva használták és ezt a házasság felbontása után megtartotta.

Ez már fórumbejegyzés:

Ha bíróság elé viszed az ügyet "apaság megállapítása", és sikeres lesz az ügy, akkor az édesapa neve kerül be. Egyébként egy úgynevezett 'képzelt apa' neve kerül be az anyakönyvi kivonatba. Neked kell kitalálni egy fiktív nevet, címet, és születési adatot, és az ügyedet intéző gyámügyi előadó leellenőrzi, hogy valóban nem létezik-e ilyen személy. Ez nem zárja ki egyébként, hogy később pert indíts az édesapa ellen, vagy ha esetleg jóra fordulnak a dolgok, el is ismerheti gyerekének és akkor új anyakönyvi kivonatot kap. Ha férjhez mész, és/vagy a gyerekedet örökbe fogadja valaki, akkor is megváltoztatható az apa neve. A "képzelt apa" bejegyzés tehát nem örökre szól. A gyerek családnevéről külön kell nyilatkozni, de a "képzelt apa" bejegyzés esetén is kaphatja a te családnevedet is. Érdemes mindezekről, még a baba születése előtt tájékozódni. Üdvözlettel egy már 11 éves kislány anyukája, aki hasonló helyzetben volt.


--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2011-04-05 14:37:17 GMT)
--------------------------------------------------

Ezeket most találtam:

http://travel.state.gov/visa/fees/fees_4881.html?cid=3580

a vízumoknál írják:

Hungary Reciprocity Schedule

Birth, Marriage, Death Certificates

Furthermore, a child adopted by an unmarried person, or a child born out of wedlock and when there was no recognition of paternity, is given a FICTITIOUS FATHER's name on the birth certificate without reference to the facts. Consequently, a birth certificate with a father's name listed thereon does not prove that the child was born of a legal marriage.

http://www.unhcr.org/refworld/pdfid/4bd950962.pdf

255. Upon the birth of a child registered without the father’s data, the notary calls upon the mother to deliver a statement on affiliation. The statement of affiliation can be presented after or prior to the birth of the child. In case the mother does not wish to designate the father of the child, it is possible to settle the legal status of the child by registering a FICTITIOUS father.
Selected response from:

Katalin Szilárd
Hungary
Grading comment
Köszönöm szépen, Kati!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +3presumed father
László SZABÓ
5 +2fictitious father
Katalin Szilárd
5imaginary father
JANOS SAMU


Discussion entries: 4





  

Answers


20 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +3
presumed father


Explanation:

A "presumed father" angol nyelvterületen bevett meghatározása egyezik a magyar jogban alkalmazott meghatározással.

http://glossary.adoption.com/presumed-father.html

László SZABÓ
Hungary
Meets criteria
Native speaker of: Native in HungarianHungarian

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Csaba Ban: Így van. Viszont a "képzelt" szó eléggé sután hangzik magyarul. A "vélelmezett" jobb lenne.
4 mins

agree  amanda solymosi: Definitely
1 hr

neutral  Julia Prazsmary: ez nem az, a "feltételezett-vélelmezett apa" legtöbbször a férj, az esetben is, ha jó ideje külön élnek - az általad idézett link is ezt írja. A képzelt apa külön (specc magyar) történet. Érdemes rákeresni, olyan mint a képzelt barát, jogi háttérrel ...
2 hrs

agree  Ildiko Santana: Csabával és Júliával is egyetértve.
2 hrs

47 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
fictitious father


Explanation:
Ez jogilag teljesen más mint a feltételezett/vélelmezett apa.
Pont arról van szó, hogy nincs meg az apa, vagy nem akarja elismerni a gyereket és akkor a gyámhatóság a kitöltetlen részbe fiktív nevet ír.

"az anya legközelebbi férfi felmenőjének családi nevét állapítják meg, de az anya szabadon választhat más családi nevet is gyermekének".

Lásd:
http://www.egyszulo.hu/index.php?p=temak&cikk=133

http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=A0300006.BM

) Az anyakönyvvezető a születési anyakönyvbe a gyámhatóság által megállapított képzelt szülők adatait jegyzi be, ha a gyermek mindkét szülője ismeretlen marad.

Képzelt apa bejegyzése

53. § (1) A születési anyakönyvbe a gyámhatóság jogerős határozata alapján képzelt apa adatait jegyzi be az anyakönyvvezető, ha

a) a gyermek életének harmadik évét betöltötte és az apa adatait még nem állapították meg;

b) a gyermeket örökbe fogadták és az örökbefogadó szülőket nem vér szerinti szülőkként jegyezték be az anyakönyvbe.

(2) Az anyának vagy a gyermek törvényes képviselőjének a kérésére a képzelt apa adatait - a gyámhatóság határozata alapján - a gyermek harmadik életévének betöltése előtt is bejegyzi az anyakönyvvezető.

(3) A (2) bekezdés szerinti esetben az anyakönyvvezető a kérelemről jegyzőkönyvet készít, amely tartalmazza az anya születési helyét és idejét, szüleinek nevét, és az anya nyilatkozatát arról, hogy a gyermek a képzelt apa vagy az anya családi nevét viseli-e.

(4) A jegyzőkönyvet - kiegészítve a gyermek születési anyakönyvi bejegyzésének másolatával - az anyakönyvvezető a gyámhatóságnak küldi meg. Ha a születést máshol anyakönyvezték, a jegyzőkönyvet a gyermek születését nyilvántartó anyakönyvvezetőnek kell megküldeni. A megkeresett anyakönyvvezető az iratokhoz csatolja a születési anyakönyvi másolatot és azokat megküldi az illetékes gyámhatóságnak.

--------------------------------------------------
Note added at 50 mins (2011-04-05 14:19:38 GMT)
--------------------------------------------------

Nem másoltam be a lényeges részt:

ha egyedülálló vagy és az apa nem ismeri el a babát
Ha egyedülálló vagy és nincs a kezedben ez a bizonyos teljes hatályú apai elismerő nyilatkozat, a babádat az apa adatai nélkül fogják anyakönyvezni. Ez úgy néz ki a gyakorlatban, hogy az anyakönyvvezető üresen hagyja az apa adatait tartalmazó rovatot és a bejegyzést nem zárja le az aláírásával. A baba ilyenkor családi neveként az anyja családi nevét viseli, az anyakönyvvezető pedig félévente felhívja az anyát vagy a gyámhatóságot, hogy pótolja a „hiányzó adatokat”. Ha ez három év alatt sem történik meg, akkor a gyámhatóság hivatalból intézkedik egy ún. képzelt apa adatainak megállapítására. Az anya legközelebbi férfi felmenőjének családi nevét állapítják meg, de az anya szabadon választhat más családi nevet is gyermekének (feltéve, hogy az más jogos érdekét nem sérti és nem sérelmes a gyerekre nézve), és kérheti azt is, hogy a gyermek változatlanul az ő családi nevét viselje. Nem szükséges megvárni, hogy a gyermek 3 éves legyen, az anya előtte is kezdeményezheti a gyámhatóságnál képzelt apa bejegyzését - megszüntetve a függő jogi helyzetet. Kivételt képez a fentiek alól az olyan eset, amikor az anya korábbi házasságakor házassági névként a férje családi nevéhez hozzákapcsolta a saját utónevét, és ha házassági névként egymás családi nevét összekapcsolva használták és ezt a házasság felbontása után megtartotta.

Ez már fórumbejegyzés:

Ha bíróság elé viszed az ügyet "apaság megállapítása", és sikeres lesz az ügy, akkor az édesapa neve kerül be. Egyébként egy úgynevezett 'képzelt apa' neve kerül be az anyakönyvi kivonatba. Neked kell kitalálni egy fiktív nevet, címet, és születési adatot, és az ügyedet intéző gyámügyi előadó leellenőrzi, hogy valóban nem létezik-e ilyen személy. Ez nem zárja ki egyébként, hogy később pert indíts az édesapa ellen, vagy ha esetleg jóra fordulnak a dolgok, el is ismerheti gyerekének és akkor új anyakönyvi kivonatot kap. Ha férjhez mész, és/vagy a gyerekedet örökbe fogadja valaki, akkor is megváltoztatható az apa neve. A "képzelt apa" bejegyzés tehát nem örökre szól. A gyerek családnevéről külön kell nyilatkozni, de a "képzelt apa" bejegyzés esetén is kaphatja a te családnevedet is. Érdemes mindezekről, még a baba születése előtt tájékozódni. Üdvözlettel egy már 11 éves kislány anyukája, aki hasonló helyzetben volt.


--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2011-04-05 14:37:17 GMT)
--------------------------------------------------

Ezeket most találtam:

http://travel.state.gov/visa/fees/fees_4881.html?cid=3580

a vízumoknál írják:

Hungary Reciprocity Schedule

Birth, Marriage, Death Certificates

Furthermore, a child adopted by an unmarried person, or a child born out of wedlock and when there was no recognition of paternity, is given a FICTITIOUS FATHER's name on the birth certificate without reference to the facts. Consequently, a birth certificate with a father's name listed thereon does not prove that the child was born of a legal marriage.

http://www.unhcr.org/refworld/pdfid/4bd950962.pdf

255. Upon the birth of a child registered without the father’s data, the notary calls upon the mother to deliver a statement on affiliation. The statement of affiliation can be presented after or prior to the birth of the child. In case the mother does not wish to designate the father of the child, it is possible to settle the legal status of the child by registering a FICTITIOUS father.

Katalin Szilárd
Hungary
Meets criteria
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 8
Grading comment
Köszönöm szépen, Kati!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Julia Prazsmary: elég bután hangzik (meg talán az is) de attól még így van
1 hr
  -> Köszönöm! Egyetértek.

agree  Katalin Horváth McClure
1 hr
  -> Köszönöm!

3 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
imaginary father


Explanation:
Tudom, hogy az általam javasolt angol kifejezésnek egy kicsit irodalmi csengése van, viszont kb. 10 éven keresztül örökbefogadásokat intéztem Magyarországról és kb. 300 állami neveltnek vagy állami gondozottnak találtam szülőket főként az USA-ban. A képzelt apa téma elég sokszor előfordult, mert sok gyerek rendezetlen kapcsolatból született. Sokszor viszont az anyuka nem emlékezett, hogy ki volt az apuka, vagy olykor nem akarta megnevezni az igazi apát. Így a képzeletére volt bízva, hogy kit nevez meg. Mivel az anyát kérdezik meg először, hogy ki az apa, ezért képzelt apának azt nevez meg, akit akar, kivéve valamelyik hírességet. Az örökbefogadási határozatok fordításában mindig imaginary fathert használtam és az amerikai hatóságok ugyanígy vitték tovább az általuk kiállított iratokban, amikor a szülők úgy döntöttek, hogy a lakhelyüknek megfelelő szövetségi állam törvényei szerint is örökbe fogadják a gyermeket. Másutt nem merült fel. Ettől függően a fictituous father kifejezést is használják és a presumed father kifejezést is. Így mind a három helyes és tetszés szerint használható.

JANOS SAMU
United States
Meets criteria
Works in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 24