KudoZ home » Hungarian to English » Construction / Civil Engineering

párkánymagasság

English translation: building height


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Hungarian term or phrase:párkánymagasság
English translation:building height
Entered by: Éva Kimball

15:10 Nov 9, 2007
Hungarian to English translations [PRO]
Tech/Engineering - Construction / Civil Engineering / építészeti szabályozás
Hungarian term or phrase: párkánymagasság
A műszaki szótár "building height" -ot mond, de akkor mi az építménymagasság?
Éva Kimball
building height
Explanation:
http://www.budapest-propertyfinder.com/dictionary_hu_e_p.htm...

--------------------------------------------------
Note added at 2 óra (2007-11-09 17:30:46 GMT)
--------------------------------------------------

írtam egy Angliában dolgozó barátomnak, aki építész, hogy írja meg melyik mi :)

--------------------------------------------------
Note added at 5 óra (2007-11-09 21:04:44 GMT)
--------------------------------------------------

Éva :)
a kettő közötti különbséget el tudom magyarázni.
Az építménymagasság egy számított érték, az a magasság ahol a tetősík metszi a falat, ezt számolják ki az egész épületre és ebből kapnak egy átlagot.
A párkánymagasság pedig az én legjobb tudomásom szerint egy maximális mérték, aminél egy falsík nem lehet magasabb sehol sem.
Ezért a párkánymagasság mindig nagyobb mint az építménymagasság.

Az ablakpárkány magasságát magyarul is parapett magasságnak hívják.

--------------------------------------------------
Note added at 5 óra (2007-11-09 21:09:28 GMT)
--------------------------------------------------

és akkor ezalapján szerintem az egyik az average bh a másik meg a max. bh.
Selected response from:

xxxvko
Grading comment
Köszi szépen, végül a megrendelővel egyeztetve ez lett.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4cornice height
Péter Tófalvi
3building heightxxxvko
3(external) eaves height / eave height
Kornelia Robertson
2ledge height
Katalin Horváth McClure


Discussion entries: 7





  

Answers


55 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
building height


Explanation:
http://www.budapest-propertyfinder.com/dictionary_hu_e_p.htm...

--------------------------------------------------
Note added at 2 óra (2007-11-09 17:30:46 GMT)
--------------------------------------------------

írtam egy Angliában dolgozó barátomnak, aki építész, hogy írja meg melyik mi :)

--------------------------------------------------
Note added at 5 óra (2007-11-09 21:04:44 GMT)
--------------------------------------------------

Éva :)
a kettő közötti különbséget el tudom magyarázni.
Az építménymagasság egy számított érték, az a magasság ahol a tetősík metszi a falat, ezt számolják ki az egész épületre és ebből kapnak egy átlagot.
A párkánymagasság pedig az én legjobb tudomásom szerint egy maximális mérték, aminél egy falsík nem lehet magasabb sehol sem.
Ezért a párkánymagasság mindig nagyobb mint az építménymagasság.

Az ablakpárkány magasságát magyarul is parapett magasságnak hívják.

--------------------------------------------------
Note added at 5 óra (2007-11-09 21:09:28 GMT)
--------------------------------------------------

és akkor ezalapján szerintem az egyik az average bh a másik meg a max. bh.

xxxvko
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 4
Grading comment
Köszi szépen, végül a megrendelővel egyeztetve ez lett.

40 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
cornice height


Explanation:
Én így szoktam írni.

"The function of the projecting cornice is to throw rainwater free of the building’s walls. In residential building practice, this function is handled by projecting gable ends, roof eaves, and gutters. The elimination of the cornice has been important enough in modernist architecture, often simply for demands of style, that elaborate internal drainage systems are provided"

--------------------------------------------------
Note added at 5 óra (2007-11-09 21:08:37 GMT)
--------------------------------------------------

csak, hogy legalább magyarul értsük:
"5.1. A mértékadó abszolút párkánymagasság (Hpm):
Az épület homlokzatsíkjának vonalában (a beépítési kontúrvonalon) a 105,4 mBf szintmagasság és:
a) magastetős épület esetében: az épület homlokzatsíkja és a tetősík metszésvonala,
b) lapostetős épület esetében: a legfelső teljes szint tömör mellvédjének, annak hiányában a zárófödémének felső síkja
között függőlegesen mért távolság.
A mértékadó abszolút párkánymagasság megállapításánál az építménymagasságnál meghatározott érintővonalon az épület irányába emelt 45 fokos sík alatti építményrész magasságát akkor nem kell figyelembe venni, ha az adott homlokzatszakasz 1/3-át és az érintővonaltól mért 6,0 m-es magasságot nem haladja meg. A 45 fokos síkon túlnyúló építményrész magasságát a párkánymagasság megállapításakor akkor is hozzá kell számítani, ha az, az adott homlokzathossz 1/3-át nem haladja meg.
Hpm=+13,0 esetén maximum 4, Hpm=+16,0 esetén maximum 5 épületszint építhető a 105,4 mBf szintmagasság felett."
http://www.obuda.hu/rendelet/2006/r0635.doc

--------------------------------------------------
Note added at 5 óra (2007-11-09 21:10:09 GMT)
--------------------------------------------------

Ez persze csak egy konkrét óbudai példa.

--------------------------------------------------
Note added at 6 óra (2007-11-09 21:15:15 GMT)
--------------------------------------------------

"2007.07.20. 13:12:15 - Marci
Kedves Zita! Telekvásárlás elött állok és szeretném megtudni, mit jelent a 7,5m-es párkánymagasság? Köszönettel:Marci

Kedves Marci!
Az építési előírások általában építmény magasságot adnak meg. Ami nem teljesen azonos a párkány magassággal. A párkánymagasság fogalmának olyan helyen van értelme, ahol az az egyetlen épületmagasságot meghatározó magasság. Ilyen pl.: amikor az utcafronton, azaz a telekhatáron van az épület és "zártsorú" beépítést ad a szomszédokkal. Ekkor fontos, hogy a csatlakozó épületek fal és tető síkjainak találkozási pontjai és/vagy ereszmagasságai, eresz alsó vízszintesen lezárásai azaz párkánymagasságai azonosak legyenek. Ahol rejtett eresz van, tehát csak falazat jelenik meg a homlokzaton ott ebben az esetben annak a falnak a lezárása a párkány.
Az építménymagasság számítás általános esetben ennél összetettebb. A korrekt meghatározás egy részlete: "Építménymagasság ("H"):az építmény valamennyi homlokzatának függőleges vetületi-felülete összegének (F) valamennyi -vízszintes mért, a telek beépítettsége meghatározásánál figyelembe veendő- homlokzathossz összegével (L) való osztásból (F/L) eredő érték. A magasság megállapítás során: a) az egyes homlokzatfelületeket az adott homlokzati falszakasz külső felületének és tető felső síkjának metszésvonal vagy érintővonala és a falszakasz terepcsatlakozása közötti magassággal kell megállapítani." ....stb és számos növelő és csökkentő tényezőt kell számításba venni.
Mindenképpen javasolom, hogy a telekvásárláshoz kérjen segítséget egy helyi építésztől, mert a vásárlás előtt sok egyéb meghatározó szempontot kell megvizsgálni még az építhető magasságon kívül.
Tisztelettel: Erdei Zita" (http://www.kekcard.hu/epitesz_valaszol.php?lim1=30)

--------------------------------------------------
Note added at 6 óra (2007-11-09 21:21:55 GMT)
--------------------------------------------------

Az angol szakirodalom "cornice height" helyett a "cornice line" kifejezést használja nagyon gyakran:
http://www.cityofboston.gov/bra/pdf/ZoningCode/Article54.pdf
http://digitalcommons.unl.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=10...
http://digitalcommons.unl.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=10...


    Reference: http://en.wikipedia.org/wiki/Cornice
Péter Tófalvi
Hungary
Specializes in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian, Native in RomanianRomanian
PRO pts in category: 20

15 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
ledge height


Explanation:
Én kapásból ezt mondanám, de az a baj, hogy nem vagyok szakember, és így ha csak annyi van, hogy "párkánymagasság", abból nem tudom, hogy milyen párkányról van szó. Ablakpárkány, lábazati párkány?

--------------------------------------------------
Note added at 6 óra (2007-11-09 21:54:46 GMT)
--------------------------------------------------

A kiegészítés után:
Az építménymagasság egy arányszám, tehát nem lehet a párkánymagassággal közvetlenül összehasonlítani. Az alábbi címeken jól elmagyarázzák, hogy pontosan mi is az építménymagasság:

http://www.mds-epitesziroda.hu/publikacio/0204_amo_nyujtozko...
http://www.haztervek.hu/haztervek/fogalomtar.htm


A párkánymagasság akkor valószínűleg az ereszcsatorna magassága, vagyis az a vonal, ahol a függőleges homlokzat és a tető összeér.



    Reference: http://www.mc2-ice.com/cover_asp_pages/cs1.asp?CSNum=3.064&M...
Katalin Horváth McClure
United States
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 32

7 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
(external) eaves height / eave height


Explanation:
Párkánymagasság: A tetősík alsó vonala (eresz) és a rendezett terepszint között függőlegesen mért távolság.

( http://www.archiweb.hu/portal/index.php?option=com_content&t... )

EAVES HEIGHT (External)
The height between the ground surface and the exterior of the roof covering at the eaves on the external wall face, ignoring any parapet.

( http://www.voa.gov.uk/business_rates/comp/index.htm )




Kornelia Robertson
United States
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 8