KudoZ home » Hungarian to English » Education / Pedagogy

mesterképzés

English translation: Master of Arts / Master of Sciences


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Hungarian term or phrase:mesterképzés
English translation:Master of Arts / Master of Sciences
Entered by: Katalin Sandor

13:50 Sep 6, 2006
Hungarian to English translations [PRO]
Social Sciences - Education / Pedagogy
Hungarian term or phrase: mesterképzés
Mármint hogy post-graduate alapon. Az én szótáram azt mondja, hogy 'Doctor of Liberal Arts', dehát ez mégsem valószínű. Egyrészt a Doctor maga, másrészt meg azt tudom, hogy pl. az építészek is járnak mesterkurzusra, és az nem lehet liberal arts. Vagy mégis? Ki van otthon a bolognai folyamatban?
Katalin Sandor
Hungary
Master of Arts / Master of Sciences
Explanation:
A bolognai folyamat szerint egyelőre:

Undergarduate > Batchelor degree
Graduate > Master degree
Postgraduate > a Doctorate
3 yr Bachelor + 2 yr Master + 3 yrs PhD
www.eabis.org/Millar_pdf_media_public.aspx

Naming conventions are unclear. Some of these programmes are being called Master of Science programmes, others Master of Arts, and, confusingly, in both France on the basis of individual school actions, and in Germany through legislative permission, some are misleadingly being called MBAs.
www.the-abs.org.uk/?id=135

Since the Bologna Declaration, the Process has expanded to include 45 signatory countries.Ministers from signatory countries met to review progress and set new priorities for action in Prague in 2001, in Berlin in 2003 and in Bergen in 2005.In Berlin, doctoral level qualifications were incorporated into the Bologna Process as the ‘third cycle’.The UK will host the next ministerial summit in London in 2007.

At the Bergen summit in May 2005, Ministers adopted the proposal for the overarching Framework for Qualifications of the European Higher Education Area.This comprises three cycles (Bachelor, Master and Doctoral levels)

www.qub.ac.uk/directorates/AcademicStudentAffairs/QualityAs...


--------------------------------------------------
Note added at 41 mins (2006-09-06 14:31:20 GMT)
--------------------------------------------------

Bocs, az s a Sciences végén kapkodásból került oda, helyesen: Master of Science

Ez is hasznos lehet:

english.tpf.hu/web/pages/subpage/index.php?sourcepage_id=1&id=261&page_id=1

--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs (2006-09-06 18:05:32 GMT)
--------------------------------------------------

A felsőoktatás új rendszere gyakorlatilag mindenki számára nyújt valamilyen továbbtanulási lehetőséget. Az oktatási „piramis” alján van a 2 éves felsőfokú szakképzés, mely a munkaerőpiac által elismert szakképzettséget ad, de lehetővé teszi a továbbtanulást az egyetemi alapdiploma megszerzéséhez is. Az egyetemi alapdiploma (un. Bachelor, BSc fokozat) a felsőfokú tömegoktatás igényeit elégíti ki, s a gyakorlatban alkalmazható ismereteket nyújt. A legtehetségesebb hallgatók továbbtanulhatnak a mester-fokozat (un. Master, MSc) megszerzése céljából, mely magasabb szintű végzettséget és szakképzettséget ad. A mester-képzés tartalmát tekintve az eddigi 5 éves egyetemi szintű képzésnek felel meg. A „piramis” csúcsán helyezkedik el a doktor (PhD) képzés, mely kutatói feladatok ellátására készít fel. Ebben az új oktatási struktúrában tehát mind vertikálisan, mind horizontálisan lehet „mozogni”, egy adott szint teljesítése után ki lehet menni a munkaerő-piacra és munkát lehet vállalni, de bármikor vissza is lehet jönni, s egy magasabb szintű tudás megszerzése érdekében a rendszerben tovább is lehet haladni.
www.fmt.vein.hu/mkbeisk/bsc/bologna.htm

2010-re Egységes Felsőoktatási Térség
A bolognai folyamatot már 45 ország kívánja alkalmazni
Két ciklusú képzés, alap és mester szakasz
A doktori szint ráépül a mester szintre
Alapképzés 6-8 félév
Mesterképzés 2-4 félév
A mester szakaszban specializáció
A doktori szakaszban tudomány
Marad osztatlan képzés is, pl orvos, jogász
Marad a felsőfokú szakképzés
www.pataky.hu/dokumentumok/bolognai.ppt

András, lehet, hogy a felsőfokú szakképzésre gondolsz?
A legutolsó weblap elég egyértelmű, még egy szép piramis ábra is van hozzá, amely illusztrálja a viszonyokat. Eddig ez tűnik a legegyértelműbbnek.

Selected response from:

juvera
Grading comment
Köszönöm mindenkinek!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2Master of Arts / Master of Sciencesjuvera
4kiegészítés, nem pontértAndras Malatinszky


  

Answers


3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
kiegészítés, nem pontért


Explanation:
Mesterképzés
A mesterképzés (azaz a DLA képzés) a művészeti egyetemek, karok, szakok legalább két éves időtartamú képzései, amelyek szakonként megállapított követelményeken alapuló egyéni munkaprogramok alapján szerveződnek.
A mesterképzésben részt vevő doktoranduszokra is ugyanazok a szabályok vonatkoznak, mint a doktori képzésben részt vevőkre. Ugyanúgy megilletik őket a doktoranduszi jogviszonyból eredő jogok (tankönyvtámogatás, fellebbezés a felvételt elutasító döntés ellen, stb.) és terhelik őket a kötelezettségek (tandíj-fizetés, kutatás, alkotás, stb.).
A mesterfokozat elnyerésére irányuló eljárásban már mesterjelöltnek - és nem doktorandusznak - minősülnek, és mestertestület előtt vizsgáznak. A doktori értekezés mesterképzés esetén alkotás is lehet. (http://www.magyarorszag.hu/ugyintezo/ugyleirasok/oktat/poszt...

7. mesterképzés: a művészeti egyetemek, illetve művészeti karok, az egyetemek művészeti szakjai, valamint a mesterfokozattal záruló képzést is folytató egyetemek által doktorandusz-hallgatói jogviszony keretében folytatott, legalább kétéves időtartamú posztgraduális szintű képzés, amely szakonként megállapított követelményekhez igazodó egyéni munkaprogramok alapján folyik;
(51/2001. (IV. 3.) Korm. rendelet a doktori képzésről és a doktori fokozatszerzésről)


    Reference: http://net.jogtar.hu/jr/gen/getdoc2.cgi?dbnum=1&docid=A01000...
Andras Malatinszky
Native speaker of: Native in HungarianHungarian

21 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
Master of Arts / Master of Sciences


Explanation:
A bolognai folyamat szerint egyelőre:

Undergarduate > Batchelor degree
Graduate > Master degree
Postgraduate > a Doctorate
3 yr Bachelor + 2 yr Master + 3 yrs PhD
www.eabis.org/Millar_pdf_media_public.aspx

Naming conventions are unclear. Some of these programmes are being called Master of Science programmes, others Master of Arts, and, confusingly, in both France on the basis of individual school actions, and in Germany through legislative permission, some are misleadingly being called MBAs.
www.the-abs.org.uk/?id=135

Since the Bologna Declaration, the Process has expanded to include 45 signatory countries.Ministers from signatory countries met to review progress and set new priorities for action in Prague in 2001, in Berlin in 2003 and in Bergen in 2005.In Berlin, doctoral level qualifications were incorporated into the Bologna Process as the ‘third cycle’.The UK will host the next ministerial summit in London in 2007.

At the Bergen summit in May 2005, Ministers adopted the proposal for the overarching Framework for Qualifications of the European Higher Education Area.This comprises three cycles (Bachelor, Master and Doctoral levels)

www.qub.ac.uk/directorates/AcademicStudentAffairs/QualityAs...


--------------------------------------------------
Note added at 41 mins (2006-09-06 14:31:20 GMT)
--------------------------------------------------

Bocs, az s a Sciences végén kapkodásból került oda, helyesen: Master of Science

Ez is hasznos lehet:

english.tpf.hu/web/pages/subpage/index.php?sourcepage_id=1&id=261&page_id=1

--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs (2006-09-06 18:05:32 GMT)
--------------------------------------------------

A felsőoktatás új rendszere gyakorlatilag mindenki számára nyújt valamilyen továbbtanulási lehetőséget. Az oktatási „piramis” alján van a 2 éves felsőfokú szakképzés, mely a munkaerőpiac által elismert szakképzettséget ad, de lehetővé teszi a továbbtanulást az egyetemi alapdiploma megszerzéséhez is. Az egyetemi alapdiploma (un. Bachelor, BSc fokozat) a felsőfokú tömegoktatás igényeit elégíti ki, s a gyakorlatban alkalmazható ismereteket nyújt. A legtehetségesebb hallgatók továbbtanulhatnak a mester-fokozat (un. Master, MSc) megszerzése céljából, mely magasabb szintű végzettséget és szakképzettséget ad. A mester-képzés tartalmát tekintve az eddigi 5 éves egyetemi szintű képzésnek felel meg. A „piramis” csúcsán helyezkedik el a doktor (PhD) képzés, mely kutatói feladatok ellátására készít fel. Ebben az új oktatási struktúrában tehát mind vertikálisan, mind horizontálisan lehet „mozogni”, egy adott szint teljesítése után ki lehet menni a munkaerő-piacra és munkát lehet vállalni, de bármikor vissza is lehet jönni, s egy magasabb szintű tudás megszerzése érdekében a rendszerben tovább is lehet haladni.
www.fmt.vein.hu/mkbeisk/bsc/bologna.htm

2010-re Egységes Felsőoktatási Térség
A bolognai folyamatot már 45 ország kívánja alkalmazni
Két ciklusú képzés, alap és mester szakasz
A doktori szint ráépül a mester szintre
Alapképzés 6-8 félév
Mesterképzés 2-4 félév
A mester szakaszban specializáció
A doktori szakaszban tudomány
Marad osztatlan képzés is, pl orvos, jogász
Marad a felsőfokú szakképzés
www.pataky.hu/dokumentumok/bolognai.ppt

András, lehet, hogy a felsőfokú szakképzésre gondolsz?
A legutolsó weblap elég egyértelmű, még egy szép piramis ábra is van hozzá, amely illusztrálja a viszonyokat. Eddig ez tűnik a legegyértelműbbnek.



juvera
Works in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 27
Grading comment
Köszönöm mindenkinek!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Attila Széphegyi
1 hr
  -> Kösz.

agree  Eva Blanar: master education (az of Arts a humán, az of Sciences a természettudományi képzésre utal, és csak a fokozat megnevezésében jelenik meg)
2 hrs
  -> Kösz.

disagree  Andras Malatinszky: Először én is erre gondoltam, de most már úgy tűnik, a mesterképzés nem egyszerűen a master's megfelelője, hanem a doktorihoz hasonló képzés a művészeti egyetemeken. Ld. lentebb.
2 hrs
  -> Én meg azt találtam, amit fent csatolok, ez aláhúzza a 3 fokozatot. (Túl egyszerűnek tűnik? :-)

agree  Bernadett Horváth: Igen, mindent átolvasva, a "master" lesz a helyes. Én sem gondoltam, hogy ilyen egyszerű... :-)
22 hrs