KudoZ home » Hungarian to English » Education / Pedagogy

szakmai vizsga

English translation: vocational examination


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Hungarian term or phrase:szakmai vizsga
English translation:vocational examination
Entered by: Daniel Pankovics

21:04 Sep 18, 2007
Hungarian to English translations [PRO]
Education / Pedagogy
Hungarian term or phrase: szakmai vizsga
Na, itt megállt a tudomány. Ráadásul a szótárak is módszeresen kikerülik.

Mi lesz ez, vocational exam? És lehet vocational exam-et főiskolán tenni?

Köszönöm szépen!
Ágnes Fülöp
Netherlands
vocational examination
Explanation:
Nem csak a vita kevéért.

Vannak országok, ahol nincs ilyen képzés. Mint írtam, Írországban pl. a magyarországitól teljesen eltérő rendszerű képzés van, és mivel az ír és az angol rendszer többnyire megegyezik, valószínűsítem, hogy az Egyesült Királyságban sincs a miénkhez hasonló szakképzés, illetve szakmai vizsga.

Az Egyesült Államokban folyó képzésről, oktatásról nincsenek ismereteim, de gondolom, hogy a magyarországitól teljesen eltérő rendszer van ott is. Így nem vagyok biztos benne, hogy az ott használatos szakkifejezések "ráhúzhatók" a magyar oktatási rendszer megnevezéseire.

Azt pedig csak remélni tudom, hogy a Magyar Kormányzati Portálon (mely a Magyar Köztársaság egy hivatalos web-oldala) olvasható anyagokat, nem balga emberek hanem jó és megbízható fordítók fordították más nyelvekre, és esetleg a dokumentumokat lektoráltatták anyanyelvi lektorokkal is.

Én személy szerint megbízom ebben a fordításban, akkor is, ha amerikai füllel rosszul hangzónak tűnik.

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2007-09-18 22:43:07 GMT)
--------------------------------------------------

Csak még egy megjegyzés. A google 2 100 000 találatot adott a rosszul hangzó vocational examination-ra egy 0,11 másodperces keresés után, és ahogy beleolvastam néhány cikkbe, a kifejezés bizony többnyire megfelel a magyar szakmai vizsga definíciójának.

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2007-09-18 22:56:04 GMT)
--------------------------------------------------

Egy az Országos Közoktatási Intézet szójegyzékére mutató hivatkozás:
http://www.oki.hu/printerFriendly.php?tipus=cikk&kod=eduhun2...
Selected response from:

Daniel Pankovics
Grading comment
Köszönöm szépen!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +3vocational examinationDaniel Pankovics
5 +1specialization exam / professional qualifying (qualification) exam
JANOS SAMU


Discussion entries: 6





  

Answers


9 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
specialization exam / professional qualifying (qualification) exam


Explanation:
Ha tanároké vagy humán terület, akkor leginkább spacialization exam. Ha műszaki, akkor professional qualifying (qualification) exam.

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2007-09-18 22:10:47 GMT)
--------------------------------------------------

Ha valami egy magyarországi önkormányzati internetportálon megjelenik, az még nem hivatalos. Sok balgaságot lehet ott találni. Nekünk jó fordítóknak az a feladatunk, hogy kiválasszuk a legjobb kifejezést és azt használjuk, és ne a valahol már megjelent helytelen vagy rosszul hangzó kifejezéseket majmoljuk. Az önkörmányzat szakterülete a közigazgatás, a miénk pedig a nyelv.


    Reference: http://www.albany.edu/reading/PHDPROGRAM/PHDhandbook/Special...
    Glossary of foreign educational terms, p.80
JANOS SAMU
United States
Works in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 40

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Daniel Pankovics: Tudom, hogy nem hangzik jól, és pl. Írországban, ahol én egy ideje élek nincs ilyen, de ez van megadva a Magyarország.hu kormányzati portálon is, ahová a link mutat, így szerintem ez a hivatalos megfelelője.
16 mins
  -> Az csak egyik példa volt. Más területen is van ilyen anélkül, hogy PhD-t kapna az illető. A vocational examination nem hangzik jól.

agree  Vandor: professional exam
15 hrs

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
vocational examination


Explanation:
Nem csak a vita kevéért.

Vannak országok, ahol nincs ilyen képzés. Mint írtam, Írországban pl. a magyarországitól teljesen eltérő rendszerű képzés van, és mivel az ír és az angol rendszer többnyire megegyezik, valószínűsítem, hogy az Egyesült Királyságban sincs a miénkhez hasonló szakképzés, illetve szakmai vizsga.

Az Egyesült Államokban folyó képzésről, oktatásról nincsenek ismereteim, de gondolom, hogy a magyarországitól teljesen eltérő rendszer van ott is. Így nem vagyok biztos benne, hogy az ott használatos szakkifejezések "ráhúzhatók" a magyar oktatási rendszer megnevezéseire.

Azt pedig csak remélni tudom, hogy a Magyar Kormányzati Portálon (mely a Magyar Köztársaság egy hivatalos web-oldala) olvasható anyagokat, nem balga emberek hanem jó és megbízható fordítók fordították más nyelvekre, és esetleg a dokumentumokat lektoráltatták anyanyelvi lektorokkal is.

Én személy szerint megbízom ebben a fordításban, akkor is, ha amerikai füllel rosszul hangzónak tűnik.

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2007-09-18 22:43:07 GMT)
--------------------------------------------------

Csak még egy megjegyzés. A google 2 100 000 találatot adott a rosszul hangzó vocational examination-ra egy 0,11 másodperces keresés után, és ahogy beleolvastam néhány cikkbe, a kifejezés bizony többnyire megfelel a magyar szakmai vizsga definíciójának.

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2007-09-18 22:56:04 GMT)
--------------------------------------------------

Egy az Országos Közoktatási Intézet szójegyzékére mutató hivatkozás:
http://www.oki.hu/printerFriendly.php?tipus=cikk&kod=eduhun2...


    Reference: http://www.magyarorszag.hu/allampolgar/ugyek/oktatasmuvelode...
    Reference: http://www.magyarorszag.hu/english/keyevents/a_alpolg/a_okta...
Daniel Pankovics
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 4
Grading comment
Köszönöm szépen!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  juvera
55 mins
  -> köszönöm

agree  Ildiko Santana: Szerintem is ez a jo. Itt az USA-ban pl. noverkepzo szakvizsga (vocational [nursing] exam) utan "Vocational Nursing Degree"-t lehet kapni.
1 hr
  -> köszönöm

agree  Iosif JUHASZ
6 hrs
  -> köszönöm