KudoZ home » Hungarian to English » Geography

kistérség

English translation: micro-region


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Hungarian term or phrase:kistérség
English translation:micro-region
Entered by: Éva Kimball

10:02 Mar 12, 2004
Hungarian to English translations [PRO]
Bus/Financial - Geography
Hungarian term or phrase: kistérség
Konkrét szövegkörnyezet egy felsorolás "partnereink: régiók, megyék, kistérségek"
Éva Kimball
micro-region
Explanation:
Kötőjellel talán gyakrabban használatos, pl.:

http://www.cotkeny.hu/rd/cotkenyalliancestatutes.doc

Nem azonos a járás fogalmával:

http://www.mkksz.org.hu/kozig.html

--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs 43 mins (2004-03-12 13:46:07 GMT)
--------------------------------------------------

Here is another example of micro-region:

http://www.ieep.org.uk/PDFfiles/PUBLICATIONS/ERFRevised.pdf (about 700 KB)
Selected response from:

Aquila Aurata
Grading comment
Köszi szépen, úgy látom, tényleg kötőjellel van a legtöbb helyen írva.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2microregion
Jozsef Gal
4 +2micro-regionAquila Aurata
5small regionLanyi Istvan
5micro-region vagy micro region
Ildiko Santana


  

Answers


3 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
kistérség
microregion


Explanation:
referenciat talalsz a neten

Jozsef Gal
Native speaker of: Native in HungarianHungarian, Native in RomanianRomanian

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Eva Blanar
10 mins

agree  Krisztina Lelik: igen, egybe kell írni
2 hrs

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
kistérség
micro-region


Explanation:
Kötőjellel talán gyakrabban használatos, pl.:

http://www.cotkeny.hu/rd/cotkenyalliancestatutes.doc

Nem azonos a járás fogalmával:

http://www.mkksz.org.hu/kozig.html

--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs 43 mins (2004-03-12 13:46:07 GMT)
--------------------------------------------------

Here is another example of micro-region:

http://www.ieep.org.uk/PDFfiles/PUBLICATIONS/ERFRevised.pdf (about 700 KB)

Aquila Aurata
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 4
Grading comment
Köszi szépen, úgy látom, tényleg kötőjellel van a legtöbb helyen írva.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Endre Both: Szerintem is inkább kötojellel.
22 mins

agree  Meturgan: Angol hivatalos szövegekben inkább kötőjellel vagy külön írva.
4 hrs

17 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
micro-region vagy micro region


Explanation:
Két szóban vagy kötőjellel.

"Our partners: regions, counties, micro regions"

Angolul:
A micro-region can be defined as a territorial area that is smaller than a state to which it belongs, but larger than a municipality. Typical examples of such micro-regions are provinces, districts, departments or even mega-cities. A special case of a micro-region is one that spreads across different states (cross-border region).
Micro-regionalism is related to macro-regionalism in the way that the larger regionalisation (and globalisation) processes create possibilities for smaller economically dynamic sub-national or transnational regions to get a direct access to the larger regional economic system, often bypassing the nation-state and the national capital, sometimes even as an alternative or in opposition to the challenged state and formal state-led regionalisms.
An example of where the typology of micro-regions are commonly used is the Assembly of European Regions (AER).

Magyarul:
A statisztikai kistérségek rendszere az ország egész területét átfogó, megyehatárokat át nem lépő rendszer. Egy-egy kistérség olyan földrajzilag is összefüggő települések együttese, amely a települések közötti valós munka -, lakóhelyi, közlekedési, középfokú ellátási (oktatás, egészségügy, kereskedelem) stb. kapcsolatokon alapul. A kistérségi rendszerben a települések kapcsolataik révén egy vagy több központi településhez vonzódnak. A rendszerben minden város egyúttal vonzásközpont (társközpont), de voltak községi jogállású vonzásközpontok is. Megnevezésük a központi település neve alapján történt.
A statisztikai kistérségek rendszere, neve szerint is statisztikai céllal került bevezetésre. Kialakítása azt követően történt, hogy a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény a kétszintű önkormányzati rendszer létrehozásával megszüntette a közigazgatási értelemben vett városkörnyéket. Ezzel a megyéken belüli térségi különbségek bemutatására alkalmas, egész országot lefedő, közigazgatási alapú területi statisztikai csoportosítás érvényét vesztette.
Az 1994. évi bevezetése után a kistérségek rendszere 1997-ben felülvizsgálatra került. 1998. január 1-jétől 150 statisztikai kistérség van az országban.(KSH)

Ildiko Santana
United States
Native speaker of: Native in HungarianHungarian, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 4

2456 days   confidence: Answerer confidence 5/5
small region


Explanation:
A kistérség, mint a területfejlesztési törvény által létrehozott térszint bizonyos fokig egy sajátos magyar fogalom. Elsődleges célja, hogy statisztikai adatgyűjtő szint legyen. Több egymással határos település együttese, konkrét földrajzi határral. Így nem csak a járással nem azonos (bár ez csak funkcióban igaz, területileg esetenként egybe esik), hanem a gazdaságföldrajzban használt "mikro régióval" sem ...
A fogalom angolosítása a VÁTI "feladata" volt a 90-es évek második felében, és ők a "small region"-t honosították meg.

Lanyi Istvan
Native speaker of: Native in HungarianHungarian